Is slapen voor jou ook lastig nu?

Ons leven staat op zijn kop, stress ligt op de loer. Voor de een bewust en de ander is er wat minder bewust van. Maar wat doet die stress met onze slaap?
Een groot voordeel van het vele thuiswerken? Voor veel mensen is dat uitslapen. Of wat later naar bed – een extra aflevering op Netflix kan nu geen kwaad. Een paar keer snoozen ’s ochtends is ook verleidelijk. Rustig samen opstarten met een kopje koffie, lekker in je huispak of badjas. De online meeting begint toch pas laat. Even rustig aan nu het kan, maar of het slim is?
Dit zijn dingen die we nu niet moeten doen, maar uitnodigen om het wel te doen. Een gebrek aan structuur zorgt voor kwalitatief mindere slaap, terwijl een goede nachtrust in deze stressvolle en onzekere periode juist cruciaal is voor de fysieke en mentale gezondheid!
De coronacrisis lijkt bij veel mensen voor een verstoorde nachtrust te zorgen, zo ervaar ik bij verschillende van mijn klanten. Sommige vrouwen zeggen lang te woelen en moeilijk in slaap te komen, anderen voelen zich overdag erg duf en moe, maar er zijn er ook die heftige dromen de volgende dag nog goed kunnen herinneren.

Meer dromen

“Veel vrouwen slapen nu slechter, anderen juist beter, maar het nieuwe ritme kan absoluut voor een andere slaap zorgen”, zegt slaapexpert Winni Hofman van de Universiteit van Amsterdam. “Normaal ga je ’s ochtends naar je werk, ergens lunchen of nog even naar vrienden. De slaap is afhankelijk van de biologische klok, die ervoor zorgt dat we op een bepaald moment slaperig en weer wakker worden. En die klok moet je voeden met regelmaat en structuur, die nu helemaal is weggevallen”, zegt Hofman.
De nachtrust kent normaal vier fases die elk zo’n negentig minuten duren: beginnende met een lichte slaap, dan een diepe slaap, weer een lichte slaap en aan het einde van de nacht de remslaap. In die fase verwerken we bijvoorbeeld onze emoties. We dromen dan veel. Normaal gaat onze wekker af, maar nu we zo veel thuiszitten, worden we vaker op een natuurlijke wijze wakker. We slapen dus langer in de remfase, waardoor we meer dromen. Die herinner je je dan goed zodra je wakker bent.

Te veel slaap

Bewegen en voldoende daglicht dragen bij aan een goede nachtrust, maar schieten er juist nu weleens bij in. Normaal krijg je op een bepaalt moment de drang om te gaan slapen, maar die verandert als je de hele dag binnen op je stoel hangt. Je houdt energie over en ligt wakker, of je slaapt juist te licht. Te veel slapen ligt nu ook op de loer! Te lang blijven liggen, snoozen, is slaap van slechte kwaliteit, die ook de kwaliteit van de volgende nachtrust aantast.
Volgens de Hersenstichting slapen we gemiddeld zeven uur en twaalf minuten per nacht en is 63 procent van de Nederlanders ontevreden over de eigen slaapkwaliteit. Maar de hoeveelheid slaap die iemand nodig heeft, verschilt erg per persoon en zegt nog niets over de kwaliteit.
Juist die kwaliteit staat onder druk. Niet alleen door de verwoeste biologische klok, maar ook door stress, zoals over zieke familieleden of over je baan. Die stress dreigt onbewust door te sudderen in de slaap, een extra factor die kan zorgen voor heftige dromen en een verstoorde slaapkwaliteit.

3 tips voor een betere nachtrust

  • Tip 1 is om zo veel mogelijk van die ellende al vroeg in de avond te overdenken. Sta een kwartier heel actief stil bij wat je allemaal meemaakt en schrijf het op, daarna is het makkelijker los te laten, en neem je de onrust ’s nachts niet mee.
    Slaaponderzoeker Van Someren van het Nederlandse Herseninstituut weet nog niet precies wat de gevolgen van het thuisleven en de stress op de slaapkwaliteit zijn, omdat we nog nooit zoiets hebben meegemaakt, zegt hij. “Maar ik vrees dat vooral de mensen met een aanleg om licht te slapen het weleens goed voor de kiezen kunnen krijgen.”
  • Tip 2 nog een tip; Ga overdag het licht opzoeken. Ga naar buiten of ga bij het raam achter je laptop zitten! Om de biologische klok te laten functioneren heb je ’s ochtends licht nodig en ’s avonds juist niet.
  • Tip 3 zet op je beeldschermen het blauw-licht filter aan. Dit geeft je ogen de nodige rust. En minimaal een uur voor het slapen gaan de beeldschermen uit.

    Voor dit blog heb ik als bron Trouw gebruikt, meer lezen?

Coaching Bij Kaat

Het wordt tijd om voor eens en altijd afscheid te nemen van de oude jij én uit te groeien tot een GEZONDE, FITTE, KRACHTIGE VROUW. Dat is de investering in jezelf meer dan waard. Dat merk je al tijdens het vrijblijvende kennismakingsgesprek voorafgaand aan ons traject!

In tegenstelling tot mijn eerdere trajecten heb ik vertrouwen in mezelf. Vertrouwen in dat ik mijn gezonde leefstijl voort kan zetten. Het vertrouwen dat het in orde komt met mijn gewicht. Het vertrouwen dat ik ook na een terugval mijn gezonde eetpatroon weer kan oppakken. Dit is voor mij nieuw…..Voorheen als het mis ging, kwam het ook niet meer goed totdat ik opnieuw strak aan het afvallen ging (hier gingen jaren overheen). Jaren waarin ik het mezelf kwalijk nam dat ik zo ongezond en veel at.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:35:54+02:00
In tegenstelling tot mijn eerdere trajecten heb ik vertrouwen in mezelf. Vertrouwen in dat ik mijn gezonde leefstijl voort kan zetten. Het vertrouwen dat het in orde komt met mijn gewicht. Het vertrouwen dat ik ook na een terugval mijn gezonde eetpatroon weer kan oppakken. Dit is voor mij nieuw…..Voorheen als het mis ging, kwam het ook niet meer goed totdat ik opnieuw strak aan het afvallen ging (hier gingen jaren overheen). Jaren waarin ik het mezelf kwalijk nam dat ik zo ongezond en veel at.
Ik geloofde het eerst niet dat dit mogelijk was om met gewoon eten in balans te komen,
omdat ik altijd strenge diëten ben gewend.
Het kan dus toch 🙂
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:37:42+02:00
Ik geloofde het eerst niet dat dit mogelijk was om met gewoon eten in balans te komen, omdat ik altijd strenge diëten ben gewend. Het kan dus toch 🙂
Superbedankt voor je hulp, enthousiasme, gedrevenheid, tips & trucs; altijd met een glimlach waardoor je als klant vanzelf wil presteren!
Met kleine aanpassing in eten, in combinatie met meer bewegen, is het mij gelukt mijn doel te behalen. Geen opvliegers meer.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:36:48+02:00
Superbedankt voor je hulp, enthousiasme, gedrevenheid, tips & trucs; altijd met een glimlach waardoor je als klant vanzelf wil presteren! Met kleine aanpassing in eten, in combinatie met meer bewegen, is het mij gelukt mijn doel te behalen. Geen opvliegers meer.
Mijn manier van denken om te zetten in een gezonde leefstijl, een positievere kijk op mezelf,
het anders en op een gezonde manier denken over voeding.
Dit alles heeft tot resultaat gehad, dat ik 40 kilo ben afgevallen!
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:37:57+02:00
Mijn manier van denken om te zetten in een gezonde leefstijl, een positievere kijk op mezelf, het anders en op een gezonde manier denken over voeding. Dit alles heeft tot resultaat gehad, dat ik 40 kilo ben afgevallen!
Kathelijn coacht je op een positieve en enthousiaste manier , ook als het resultaat even wat minder is. Ze geeft goede tips over voeding en beweging. In de periode dat ik bij Kathelijn kwam ben ik 9 kg afgevallen. Ik weet nu welke goede keuzes ik moet maken, heb hierdoor weer vertrouwen in mezelf om dit te blijven doen.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:35:20+02:00
Kathelijn coacht je op een positieve en enthousiaste manier , ook als het resultaat even wat minder is. Ze geeft goede tips over voeding en beweging. In de periode dat ik bij Kathelijn kwam ben ik 9 kg afgevallen. Ik weet nu welke goede keuzes ik moet maken, heb hierdoor weer vertrouwen in mezelf om dit te blijven doen.
Ik leerde hoe het brein omgaan met gewoontes, hoe ik omga met voeding. Ik kreeg inzicht in denkpatronen die samen vielen met (eet)gedrag. Ik leerde om bewuste keuzes te maken. Met begeleiding van Kathelijn bereikte ik snel mijn gewenste gewicht
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:35:39+02:00
Ik leerde hoe het brein omgaan met gewoontes, hoe ik omga met voeding. Ik kreeg inzicht in denkpatronen die samen vielen met (eet)gedrag. Ik leerde om bewuste keuzes te maken. Met begeleiding van Kathelijn bereikte ik snel mijn gewenste gewicht
Ik ben ook een heel ander mens geworden, veel meer energie, positiviteit en vrouwelijkheid heb ik er voor terug gekregen.
Ik sta niet meer in een hoekje of achteraan. Maar het belangrijkste is dat het super gaat met mijn rug.
Ik raad iedereen aan met gewichtsproblemen ga de strijd aan met jezelf en Kaat steunt je “van dik naar dun”.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:37:06+02:00
Ik ben ook een heel ander mens geworden, veel meer energie, positiviteit en vrouwelijkheid heb ik er voor terug gekregen. Ik sta niet meer in een hoekje of achteraan. Maar het belangrijkste is dat het super gaat met mijn rug. Ik raad iedereen aan met gewichtsproblemen ga de strijd aan met jezelf en Kaat steunt je “van dik naar dun”.
Ik ben nog niet op mijn streefgewicht maar met behulp van Kathelijn ga ik dit zeker realiseren en het belangrijkste is het stabiliseren. Mocht je nog twijfelen dan hoop ik dat je dit programma gaat volgen. Ik voel me nu al fit en kan nu zeggen dat ik met trots naar mezelf kan kijken.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:36:32+02:00
Ik ben nog niet op mijn streefgewicht maar met behulp van Kathelijn ga ik dit zeker realiseren en het belangrijkste is het stabiliseren. Mocht je nog twijfelen dan hoop ik dat je dit programma gaat volgen. Ik voel me nu al fit en kan nu zeggen dat ik met trots naar mezelf kan kijken.
Nu? Nu ben ik tevreden met wie ik ben, accepteer ik dat ik soms verkeerde keuzes maak en dit geeft me de ruimte om weer de goede keuzes te maken.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:36:17+02:00
Nu? Nu ben ik tevreden met wie ik ben, accepteer ik dat ik soms verkeerde keuzes maak en dit geeft me de ruimte om weer de goede keuzes te maken.
Het verbaast me nu nog steeds dat het zo goed gegaan is, terwijl ik er eigenlijk helemaal geen moeite mee heb gehad.
Het is gewoon echt een andere manier van denken en omgaan met eten, waarmee ik van mijn PMS klachten ben afkomen.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:37:25+02:00
Het verbaast me nu nog steeds dat het zo goed gegaan is, terwijl ik er eigenlijk helemaal geen moeite mee heb gehad. Het is gewoon echt een andere manier van denken en omgaan met eten, waarmee ik van mijn PMS klachten ben afkomen.
Wat ik geleerd heb van Kathelijn is dat de weegschaal niet belangrijk is maar dat goede keuzes maken van je voeding het allerbeste is. Daardoor voel ik me veel fitter, zelfverzekerder en gezonder.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:19:49+02:00
Wat ik geleerd heb van Kathelijn is dat de weegschaal niet belangrijk is maar dat goede keuzes maken van je voeding het allerbeste is. Daardoor voel ik me veel fitter, zelfverzekerder en gezonder.
5
11
Natuurlijk! Bij Kaat
Sociaal
Latest posts by Kathelijn (see all)

Pop-up hormoonanalyse


Nee, bedankt!

Share This
× Waar kan ik je mee helpen?