Gastblog van Lisethe (Vip-dagen werk ik met haar samen)

Meer welbevinden door bewust te zijn van je adem

Hoe vaak per dag zit, lig of sta je stil bij jouw adem? Voor de meeste van ons is dat niet vaak, want de adem gaat tenslotte vanzelf, dus waarom zou je. Er is geen noodzaak. Maar hoe zou het zijn als je minder last hebt van een gehaast gevoel, teveel aan je hoofd, spanning in je lijf, en stress. Dat je niet de hele dag door met van alles buiten je bezig hoeft te zijn en minimaal 15 minuten op een dag je aandacht brengt bij je adem. Wat denk je dat het verschil zal zijn?

De uitwendige en inwendige ademhaling

Als we kijken naar de werking van de longen, zijn er heel duidelijke hoofdrolspelers. Dat zijn de longblaasjes, waar we er miljoenen van hebben. Het zijn een soort bolvormige zakjes met een zachte wand. In totaal hebben de longblaasjes een oppervlak van zo’n zeventig tot honderd vierkante meter. Dat is bijna zo groot als een half tennisveld. Wanneer we hoog in de borst en oppervlakkig ademen, maken we niet optimaal gebruik van de vele longblaasjes die we hebben. Bovendien is ademen niet alleen een proces van de longen; het is een proces van het hele lichaam. Het in- en uitademen is het uitwendige deel van de ademhaling. Dat is nog maar het begin. De bedoeling is dat elke cel in het lichaam wordt voorzien van zuurstof en weer koolstofdioxide afgeeft. Daar vindt de inwendige ademhaling plaats.

Adem is leven

Ons leven buiten de baarmoeder begint met de eerste ademhaling en we verlaten dit leven bij onze laatste uitademing. De adem is verbonden met het leven. Hoe iemand ademt heeft te maken met hoe iemand leeft. Ik hoor je denken en jezelf de vraag stellen: Hoe zo dan? Ik zal het je uitleggen. Het gaat niet zozeer om de adem op zich, maar om de kwaliteit van de ademhaling. Wat ik hiermee bedoel? Wanneer je ontspannen bent, wanneer je je fijn en rustig voelt kan de uitwendige en inwendige ademhaling beter uitgevoerd worden in het lichaam, dan wanneer je gestresst, gespannen, onrustig en druk bent. Omgekeerd werkt het ook, wanneer je veel aan je hoofd hebt, gehaast en onrustig bent is het de ademhaling die je uit de drukte en stress kan halen. Een betere kwaliteit van de ademhaling zorgt ook voor een betere kwaliteit van leven. Denk hierbij aan je gezondheid, aan je energieker voelen, aan je gemoedsstemmingen en ook aan meer creativiteit. Hoe heerlijk klinkt dat?

Een betere gezondheid, let op je adem

De adem vertelt ons veel. Aan de adem kunnen we aflezen hoe gespannen of ontspannen iemand is en hoe de verbinding is tussen het lichaam en het denken. Ja, ook je denken. De adem is de verbinding tussen je lichaam en je denken. Denk maar eens aan een ongeluk wat je ziet gebeuren en je lichaam zal hierop direct reageren. Of denk maar eens aan een lief, klein schattige puppy, wat voel je dan in je lichaam? Ook je denken en houding ten opzichte van het leven is van invloed op de adem. Heb je daar weleens aan gedacht?
De ademhaling kan ook geblokkeerd worden door een verkeerde lichaamshouding in zowel lopen, liggen, zitten en staan. Ook dit kan je gezondheid in de weg staan. Bij Yoga of door de fysiotherapeut kan hier aandacht aan besteedt worden.
En dan zijn er nog onze emoties; de emoties die er zijn in het moment en de onverwerkte emoties. De emoties die er zijn in het moment zijn direct waarneembaar in de ademhaling. Ben je blij, dan is er ruimte en energie in je lichaam en de adem beweegt zich grenzeloos door het lichaam. Wanneer je schrikt houd je de adem in, wanneer je huilt gaat de adem in horten en stoten. Bij boosheid is de adem zwaar en duidelijk hoorbaar en voel je je lusteloos dan slaak je diepe zuchten. Ben je gehaast en onrustig dan is de adem oppervlakkig en hoog in de borst. Helaas is het zo dat het laatste, het hoog in de borst ademen, blijft doorgaan als je langdurig onder stress staat en wat uiteindelijk alleen maar meer stress geeft in het lichaam. Het is dan moeilijk om weer terug te keren naar een rustige, ontspannen, diepe ademhaling. Datzelfde is er aan de hand wanneer je veel onverwerkte emoties in je lichaam hebt opgeslagen. Ook dan kan het lichaam moeilijk terug gaan naar de ontspannen adem. Een ademtherapeut kan je hierbij helpen.
Kortom: Aandacht voor de adem brengt de adem, het lichaam en het denken tot rust en hiermee breng je balans in je lichaam, de emoties en wat je denkt. Het is de basis voor een betere of goede gezondheid.

15 minuten per dag met de aandacht bij je adem

Wij mensen zijn soms rare wezens. Het meest eenvoudige en het meest dicht bij onszelf vinden we meestal het aller moeilijkst. Dat zie ik vaak terug bij de oefening om je aandacht volledig bij de adem te brengen. Gedachten dwalen af, je wordt er onrustig van en gaat excuses verzinnen. Je denkt dat dit niets voor jou is, dat het bij jou niet gaat werken en je het type er niet voor bent. Wat dat betreft zijn we kanjers om onszelf voor de gek te houden. Het is de ultieme manier om maar niet met onszelf geconfronteerd te hoeven worden. Maar juist daarmee staan we ons welbevinden en gezondheid in de weg.
De oefening zelf is zo eenvoudig en effectief. Alleen zul je het effect niet direct in de eerste weken merken. Het is net als met homeopathie. Eerst wordt het nog wat erger (de onrust, het ongemak). Maar wie doorgaat en volhoudt wordt beloond.

Wat gebeurt er als je de aandacht op je adem richt? Daarmee richt je de aandacht van buiten naar binnen. Alles wat we de hele dag doen en meemaken vindt plaats buiten ons lichaam. Ook bij sporten is de aandacht gericht op prestaties en doelen die niet vanuit de focus binnen in ons lichaam ligt. De aandacht bij je adem brengen is met je ogen kijken en voelen IN je lichaam. De lucht die ons lichaam binnenstroomt en de lucht die ons lichaam weer verlaat. De subtiele beweging die het lichaam maakt bij de inademing en bij de uitademing. En wat we niet gewend zijn, we hoeven dan helemaal niets. Want het lichaam ademt zelf. Wij zijn de observator, en dat betekent dat we totaal niet sturen. Help! Dus ik laat de controle varen? Als je dat kan, dan kan het lichaam zich ontspannen en de adem vrij door je lichaam stromen. Een weldaad voor lichaam en denken.

Maar om te beginnen:

• Kies dagelijks een moment van 15 minuten
• Je kan deze oefening zittend of liggend uitvoeren (wanneer je zit, zorg dan dat je met een rechte rug zit)
• Ogen kun je sluiten, maar als je veel gedachten hebt laat dan je ogen open en richt ze op één punt. (Wanneer je veel gedachten hebt en je sluit je ogen, worden ze vaak nog wat sterker)
• Breng heel bewust je aandacht van buiten naar binnen in je lichaam, door de lucht die je lichaam bij je neus binnenkomt te volgen richting je buik en de lucht te volgen van je buik naar je neusvleugels bij de uitademing.
• Elke keer dat je afdwaalt, wordt afgeleid en niet meer de adem aan het volgen bent (en dat kan heel vaak zijn in die 15 minuten) ga je heel bewust weer terug naar de ademhaling. Dat is juist de oefening! Dus wees niet boos, teleurgesteld en denk niet dat je het niet kan of goed doet. We hebben dit allemaal. Oefening baart kunst. En de ene dag gaat het beter dan de andere dag.
• Na 15 minuten sluit je af. De wijze van afsluiten is bepalend hoe je die dag verder gaat of eventueel de nacht in gaat. Zeg tegen jezelf dat je het goed vindt dat je deze tijd voor lichaam en denken hebt genomen. Geef jezelf een compliment. Voel ook hoe je er nu bij zit of ligt. Neem dat gevoel in je op, zonder daar iets van te vinden. Alleen waarnemen. Besluit dan wat je wilt denken (positief) en wat je wilt voelen (fijn). Soms zit je al in het denken en voelen dat je wenst, maar soms is het nodig om de keuze van je denken en voelen heel bewust op te roepen.
• Pak dan de draad weer op van je dagelijks plan.

Met deze kennis over de adem meer invloed

In een notendop heb ik je verteld over de adem en de invloed hiervan op ons welbevinden; dat gaat over gezondheid, je energieker voelen, je gemoedstoestand en meer gebruik maken van creativiteit. Maar het allerbelangrijkste is het doen van de oefening. Dat heeft de grootste impact wanneer je blijft oefenen. En iedereen heeft hierbij zijn eigen ervaringen. Soms kan het ook fijn en zinvol zijn om ervaringen met elkaar te delen. Hiervoor zijn er ademsessie in een groep. We doen hele simpele ademoefeningen en bespreken met elkaar onze ervaringen. Yoga Nidra (yoga van de slaap) maakt hier ook onderdeel van uit, omdat deze tot een diepe ontspanning leidt. En zoals je nu weet is de ademhaling het meest optimaal in een ontspannen lichaam, want dan kan de adem makkelijk en vrij stromen.
Wanneer je merkt dat je hulp nodig hebt om te kunnen groeien in de oefening of mogelijk doordat je een verkeerde lichaamshouding hebt of veel onverwerkte emoties zoek dan de passende ondersteuning die ik heb genoemd in de alinea’s.
Heb je vragen of wil je jouw ervaringen van de oefening delen, neem dan contact met  Lisethe Janssen op:  06 3815 7026 of mail lisethejanssen@hotmail.com

Coaching Bij Kaat

Het wordt tijd om voor eens en altijd afscheid te nemen van de oude jij én uit te groeien tot een GEZONDE, FITTE, KRACHTIGE VROUW. Dat is de investering in jezelf meer dan waard. Dat merk je al tijdens het vrijblijvende kennismakingsgesprek voorafgaand aan ons traject!

Sociaal
Latest posts by Kathelijn (see all)
Share This
× Waar kan ik je mee helpen?