De klok wordt binnenkort weer verzet. Veel mensen (4 van de 10 Nederlanders), waaronder ik in het verleden ook, hebben hier last van. De welbekende herfst-dip is in aantocht. Je bent meer moe dan in de zomer, wat lustelozer én ik weet dat er vrouwen zijn die deze periode van het jaar meer medicatie of suppletie slikken om een beetje een lekker humeur te houden.

Maar zeg nou zelf, als jij niet zo moe bent en energie hebt. Dan is dat allemaal niet nodig. Ik geef je 5 tips om fit en energiek deze, voorheen sombere, periode van het jaar heen te komen

 5 tips voor meer energie in de herfst en winter

1. Beweeg je fit

Streef er naar om vijf dagen in de week een half uur te bewegen. Intensief sporten mag, maar een wandeling maken of op de fiets naar het werk of naar school telt ook. Tijdens het sporten maakt je lichaam endorfine aan, waardoor je je energiek voelt.

2. Wees zuinig met je energie

De wintertijd-jetlag duurt meestal een paar dagen. Ben je gewend aan de wintertijd, zorg dan voor regelmaat. Dat klinkt saai, maar uit onderzoek blijkt dat regelmaat 10 keer minder mentale energie kost dan niet-routinematige activiteiten. Je bespaart zo energie

3. Zorg voor voldoende vitamines

Vermoeidheid en irritatie liggen in de donkere dagen op de loer. B-vitamines helpen in de strijd daartegen. B1 bijvoorbeeld, maar ook vitamine B2 en B6 lijken de stemming positief te kunnen beïnvloeden. Deze B-vitamines komen volop voor in een evenwichtige en gevarieerde voeding. Eet daarom gezond en denk vooral aan volkorenproducten en aan magere vleessoorten, kaas of melkproducten. Vooral bij een actieve levensstijl en in veeleisende periodes waarin er van alles op je afkomt kan een dagelijkse multivitamine helpen om te zorgen voor voldoende energie in je lichaam. Met deze multi heb je er een waar ook de B’s in zitten!!

4. Voldoende licht

In de herfst en de winter maak je geen vitamine D meer aan. Je moet het dus hebben van de voorraad die je in de zomer hebt aangemaakt. Niet iedereen is het in de zomer gelukt om voldoende buiten te zijn. Dan kan aanvulling zinvol zijn. Sinds ik met Yanouk mijn lunchwandeling maak (nu al anderhalf jaar) merk ik dat ik in de middag veel meer energie heb dan ik eerder heb ervaren.

5. Kies voor gezond eten

Zorg ervoor dat je iedere dag voldoende basisvoedingsmiddelen binnen krijgt. Kies zo min mogelijk voor tussendoortjes die veel suiker en of vet bevatten. Dit zijn voedingsmiddelen die je geen waardevolle stoffen leveren, maar wel veel calorieën: verkeerde energie dus. Kies liever voor herfstgroente of smoothies. Daarvan krijg je juist energie en ze zijn nog goed voor je weerstand ook.

Wist jij dat ik een tof receptenboek heb gemaakt waar je meer energie door krijgt? Dit komt omdat deze recepten je helpen je hormonen in balans te krijgen! Via deze link kun je hem bestellen.

Sociaal
Latest posts by Kathelijn (see all)

Receptenboek

  • *Dit is het welkomstkado voor de nieuwsbrief

Share This
× Waar kan ik je mee helpen?