Corona…

Voor iedereen is dit een andere tijd. Je kunt bij de pakken neer gaan zitten als ondernemer maar je kunt het ook gebruiken om kansen te zien waar je anders misschien niet aan dacht.

Dat dachten Michelle (Beautysalon for you) en ik ook. Dat is dan ook de reden dat we samen aan de slag gaan om in deze situatie zoveel mogelijk kennis te delen.

Beter slapen in deze Corona periode.

Lig je veel wakker? Droom je anders als dat je voorheen deed? Of word je wakker met wallen onder je ogen? Dat kan te maken hebben met de situatie waar we ineens in zijn terecht gekomen. De een is misschien heel bewust van alles wat er gebeurt en een ander kijkt het misschien wel dag voor dag. Vergeet niet dat stress ook om de hoek kan komen kijken, maar wat doet stress met onze slaap?

We proberen nu zoveel mogelijk thuis te blijven en ook thuis te werken. Wat gebeurt hierdoor? Onze structuur en dagritme vallen weg. Dat kan zorgen voor kwalitatieve mindere slaap, terwijl we in deze stressvolle maar ook onzekere tijd dat juist nodig hebben voor onze fysieke en mentale gezondheid. Vrouwen geven aan lang te woelen of moeilijk in slaap te komen, terwijl andere zich overdag juist moe en duf voelen.

Oude en nieuwe rituelen

Bewegen, verzorging en voldoende daglicht dragen bij aan een goede nachtrust, maar schieten er juist nu weleens bij in. Normaal krijg je op een bepaalt moment de drang om te gaan slapen, maar die verandert als je de hele dag binnen op je stoel hangt. Probeer eens een nieuw avondritueel. Waarin je jezelf ook eens lekker in de watten legt met ontspannende muziek op de achtergrond en bijvoorbeeld een fijne gezichtsmassage voor je gaat slapen.

Volgens de Hersenstichting slapen we gemiddeld zeven uur en twaalf minuten per nacht en is 63 procent van de Nederlanders ontevreden over de eigen slaapkwaliteit. Maar hoeveel slaap iemand nodig heeft, verschilt per persoon en zegt nog niets over de kwaliteit. Niet alleen door de verwoeste biologische klok, maar ook door stress, zoals over zieke familieleden of over je baan. Die stress dreigt onbewust door te sudderen in de slaap, een extra factor die kan zorgen voor heftige dromen en een verstoorde slaapkwaliteit. Juist de kwaliteit van slapen staat onder druk.

En die kwaliteit kunnen wij je weer geven. Neem eens contact op met een van ons om te kijken waar we je bij kunnen helpen om een goed en fijne nachtrust te hebben. Maar hier alvast wat tips wat je zelf kan proberen!

Vier tips voor een betere nachtrust:

  1. Probeer om zo veel mogelijk van die ellende al vroeg in de avond te overdenken. Sta een kwartier heel actief stil bij wat je allemaal meemaakt en schrijf het op, daarna is het makkelijker los te laten, en neem je de onrust ’s nachts niet mee.
    Slaaponderzoeker Van Someren van het Nederlandse Herseninstituut weet nog niet precies wat de gevolgen van het thuisleven en de stress op de slaapkwaliteit zijn, omdat we nog nooit zoiets hebben meegemaakt, zegt hij. “Maar ik vrees dat vooral de mensen met een aanleg om licht te slapen het weleens goed voor de kiezen kunnen krijgen.”
  2. Een extra kussen tijdens het slapen. Wallen onder de ogen worden vaak veroorzaakt door vochtophoping. Dat zou kunnen wijzen op minder goed functionerende nieren, aan de andere kant is je slaaphouding ook bepalend voor de ophoping van vocht onder je ogen. Leg een extra kussen onder je hoofd om zo de afvoer van vocht te stimuleren. Een ander bijkomend voordeel is dat je stukken relaxter ligt te slapen.
  3. Ga overdag het licht opzoeken. Ga naar buiten of ga bij het raam achter je laptop zitten! Om de biologische klok te laten functioneren heb je ’s ochtends licht nodig en ’s avonds juist niet.
  4. Zet op je beeldschermen het blauw-licht filter aan. Dit geeft je ogen de nodige rust. Maar gebruik overdag ook een zon-verzorging en blauw-licht filter product. Zodat dit verder geen invloeden heeft op je huid.

Coaching Bij Kaat

Het wordt tijd om voor eens en altijd afscheid te nemen van de oude jij én uit te groeien tot een GEZONDE, FITTE, KRACHTIGE VROUW. Dat is de investering waar in het begin van dit stuk aan werd gerefereerd meer dan waard. Dat merk je al tijdens het kennismakingsgesprek voorafgaand aan ons traject.
Sociaal
Latest posts by Kathelijn (see all)
Share This
× Waar kan ik je mee helpen?