Wat hebben we het getroffen met deze lekkere, warme zomer! Ik houd er van. Maar ik vind alle seizoenen wat hebben, ben dan ook dankbaar in Nederland te mogen wonen.

Slapen is een ander verhaal met dit weer. Vandaar dat ik voor jou 10 tips heb gevonden om beter te slapen met deze hitte.

1. Lakens in de vriezer

Zelf heb ik dit nog niet geprobeerd, ik hoor graag jouw ervaring; Stop voor je naar bed gaat je lakens in een plastic zak en leg ze een aantal minuten in de diepvries. Kleine vriezer? Doe het dan alleen met je overtrek en kussensloop.

2. Neem een lauwwarme douche

Een plakkerig lichaam helpt niet echt om lekker in slaap te vallen. Maar een koude douche nemen is geen goed idee. Neem juist een warme of lauwe douche. Als je koud doucht koelt je huid namelijk wel af, maar gaat je lichaam heel hard werken om je huid ook weer op te warmen. En daardoor krijg je het alleen maar warmer. Wat wel goed werkt is je voeten en polsen even onder een koude straal water houden voor je naar bed gaat. Hierdoor koel je lekker af.

3. Weg met die elektrische apparaten,

ook als het niet heet is helpt dit om beter te slapen. Neem tablets, laptops en smartphones niet mee naar de slaapkamer. Ze geven niet alleen warmte af, ook prikkelen ze je hersenen en dat staat eveneens een goede nachtrust in de weg. Beter is om met een boek in bed tot rust te komen na een warme dag. Hoe meer ontspannen je bent, hoe eerder je slaapt.

4. Flesje met koud water bij je bed

Niet alleen om je dorst te lessen, maar ook om over je gezicht, nek en knieholtes te sprenkelen.

5. Katoen is je beste vriend

Katoenen kleding helpt de warmte tegen te houden. Dit geldt ook voor katoenen beddengoed. Met dit stofje blijf je zo koel mogelijk, het ademt goed door en neemt je zweet op. Denk je: ik gooi alles uit en kruip poedeltje naakt onder de lakens, want dat is lekker fris? Niet helemaal… Je kunt juist beter die katoenen pyjama aantrekken, juist omdat deze dus je zweet opneemt. Doordat je zweet niet op je lichaam blijft liggen, blijft je lichaam koeler.

6. Pas je eten aan tijdens een hittegolf

Eet niet te veel proteïnen, oftewel: eiwitrijk voedsel (denk: vlees, zuivel, vis). Dit zorgt er namelijk voor dat je lichaamstemperatuur omhoog gaat. En eet pittige gerechten. Als je drie uur voor je naar bed gaat pittig eten hebt gehad, ga je in die drie uur flink zweten, waardoor je lichaam afkoelt. Niet voor niets eten ze in Thailand en India zo pittig.

7. Sporten? Doe het ’s ochtends

Verplaats je uurtje sporten tijdens een hittegolf juist naar de ochtend. Als je ’s avonds nog gaat sporten, warmt je lichaam heel erg op.

8. Houd je hoofd koel

Moest je toch naar de wc en kom je niet meer in slaap? Leg een mentholstick naast je bed en smeer een klein beetje van het goedje op je voorhoofd voor een verkoelend effect. Ook fijn: leg een klein handdoekje in de vriezer een uur voordat je naar bed gaat. Als je naar bed gaat leg je deze op je voorhoofd.

9. Je eigen bed

Niet heel romantisch, maar als je echt geen oog dicht doet met deze hitte kun je beter alleen in bed liggen dan met z’n tweeën. Want twee lichamen betekent ook twee keer zo veel lichaamswarmte.

10. Verhuis je bed

In de meeste Nederlandse huizen wordt op de bovenverdieping geslapen. En tja, warme lucht stijgt op. Houd je het écht niet uit in je slaapkamer? Sleep je matras naar beneden of plof een nachtje op de bank.

Coaching Bij Kaat

Het wordt tijd om voor eens en altijd afscheid te nemen van de oude jij én uit te groeien tot een GEZONDE, FITTE, KRACHTIGE VROUW. Dat is de investering in jezelf meer dan waard. Dat merk je al tijdens het vrijblijvende kennismakingsgesprek voorafgaand aan ons traject!

Sociaal
Latest posts by Kathelijn (see all)
Share This
× Waar kan ik je mee helpen?