Testosteron is een hormoon dat zowel mannen als vrouwen aanmaken.
Het geeft je:
• zelfvertrouwen
• competitiedrang
• spieren
• en een gezond libido

Testosteron zorgt er als het ware voor dat we vooruitgang boeken.
Had Christoffel Columbus er niet over beschikt, dan was hij niet uitgevaren om onbekende wateren te verkennen. En Gustave Eiffel zou er waarschijnlijk het nut niet van hebben in te zien om Parijs op te fleuren met het grootste fallussymbool van die dagen. Om iets dichter bij huis te blijven: zodra een cameraman een line-up maakt van de acht sterkste, snelste, krachtigste en meest competitieve sprinters ter wereld, spat de testosteron ongeveer van de beeldbuis.

Levensmiddelentechnoloog Ralph Moorman is specialist op het gebied van voeding en hormonen. Hij beschouwt het menselijk lichaam als een hormonenfabriek. Moorman: ‘De mate waarin we hormonen kunnen aanmaken is genetisch bepaald, maar de expressie van deze genen wordt beïnvloed door de levensstijl en omgevingsfactoren. Ook psychosociale kenmerken spelen hierbij een rol. Dat geldt ook in de dierenwereld. Zo beginnen sommige vissen in mijn aquarium onzijdig. Het grootste, sterkste en dominantste exemplaar kleurt vervolgens om en wordt het mannetje. Als onze maatschappelijke carrière van een leien dakje gaat, bevordert dit de aanmaak van testosteron.
De natuur helpt ons een handje door de juiste hormonen aan te maken voor iedere mogelijke situatie. Bij wedstrijdlopers en -loopsters die het startvak betreden stijgt het testosteronniveau significant. Ergo: we zijn klaar voor de strijd.’

De invloed van een varicocèle

Een aantal jaren geleden kwam Ralph tot de ontdekking dat hij een varicocèle had, een spatader in de balzak. ‘Testosteron wordt op twee plaatsen aangemaakt: bij mannen in de testikels, bij vrouwen in de eierstokken. Als die organen uitvallen kunnen de bijnieren de productie gedeeltelijk overnemen.
Een op de tien mannen heeft last van een varicocèle. Die spatader zorgt voor een verhoging van de temperatuur in de balzak, waardoor de aanmaak van testosteron fors kan worden verminderd en de vruchtbaarheid minder wordt.
Ralph besloot zijn spatader operatief te laten afbinden, omdat een gebrek aan testosteron afbreuk zou doen aan zijn mannelijke eigenschappen. Na de operatie heeft hij zelf het testosteronniveau gemeten in zijn bloedwaarden, die bleek maar liefst dertig procent hoger te liggen dan ervoor.’ Dit wil dus zeggen dat als 1 van de testikels niet optimaal functioneert dit niet per se even door de andere testikel en de bijnieren gecompenseerd wordt.”

Voor- en nadelen aan testosteron

Een gezonde testosteronspiegel heeft tal van voordelen. Zo helpt testosteron om je beter ruimtelijk te kunnen oriënteren. Minstens zo fijn is dat je er spieren van krijgt en een platte buik. Een te hoge testosteronspiegel wordt volgens wetenschappers geassocieerd met een matige intelligentie, antisociaal gedrag en een lagere opleiding. Mannen met extreem veel testosteron tref je aan in gevangenissen, vechtscholen en in lage maatschappelijke functies.
De vraag blijft echter: Is de hoge testosteron de oorzaak of het gevolg van het gedrag?

• Een promotie op je werk naar een leidinggevende functie verhoogt testosteron ook.
• Te lage testosteronwaarden kunnen zorgen voor een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Het hart bevat immers behoorlijk wat spierweefsel.
• En als vanaf het dertigste levensjaar ons testosteronniveau begint te dalen, gaat dat gepaard met het verlies van spiermassa en het brozer worden van onze botten.

Een gemiddeld testosteronniveau is dus ideaal, en dat geldt voor beide seksen. Bij mannen ligt de testosteronwaarde rond de tien nanomol per liter bloed, bij vrouwen is dat tweeëneenhalve nanomol per liter bloed, met uitzondering van zwangerschap.

Oorzaak laag testosterongehalte

Voor een te laag testosterongehalte ten opzichte van het vrouwelijke hormoon oestrogeen zijn verschillende oorzaken aan te wijzen.
Alcohol: Het drinken van veel alcohol is belastend voor de lever en kan de afbraak van oestrogeen verhinderen, maar ook het testosteron niveau verlagen. Overmatig alcoholgebruik heeft op mannen als het ware een vervrouwelijkend effect.
Duurtraining: Hetzelfde effect heeft het lopen van extreem lange afstanden. Tijdens een duurtraining maakt het lichaam het stresshormoon cortisol aan, waardoor er spiermassa wordt afgebroken. Op dat moment zijn de levels van de spierherstellende testosteron-, groeihormoon en insuline niet hoog. Pas bij het herstel dat volgt op een training komen deze hormonen in actie.
Ultralopers zijn katabool bezig, dat wil zeggen dat het lichaam geen tijd heeft om te herstellen. Het testosteronniveau zakt, de hoeveelheid oestrogeen blijft gelijk, dus is er sprake van vervrouwelijking. Sprinters zijn zichtbaar meer macho dan langeafstandlopers, die soms minder spiermassa hebben dan niet-sporters door spierafbraak.
Passieve levensstijl: Een compleet passieve levensstijl is ook niet gezond. Aromatase is een enzym in het vetweefsel dat ervoor kan zorgen dat testosteron wordt omgezet in oestrogeen. Voor mannen geldt dat het hebben van veel vetmassa vrouwelijk maakt. Bij couch potatoes is soms sprake van borstvorming, en zal de penopauze vroeger inzetten. Er is sprake van verlies van mannelijkheid.

Veroudering vertragen

Zowel mannen als vrouwen gedijen bij gezonde testosteronwaarden. Het zorgt voor de afbraak van vetten, een platte buik, een gezonde huid, spiermassa en een gezond libido. De mentale voordelen, zoals zelfvertrouwen en competitiedrang, zijn evenmin te versmaden. Door middel van gezonde voeding, natuurlijke supplementen en de juiste training kunnen we onze testosteronvoorraad prima op peil houden.
Vanaf ons 55e levensjaar dalen de testosteronwaarden met een procent per jaar. De natuur oordeelt gewoon dat we vanaf die leeftijd minder testosteron nodig hebben. Gelukkig kan het testosteronverlies en veroudering vertraagd worden door een gezonde levensstijl – als je daar behoefte aan hebt.

Voeding: wat is een natuurlijke testosteron booster?
Sommige stoffen kun je extra goed gebruiken zoals zink, wat je binnenkrijgt door bijvoorbeeld het eten van oesters (staat bekend als potentieverhogend) en andere zeevruchten.
Voorts helpt voldoende vet eten waaronder ook verzadigde vetten. Te veel je calorieën beperken is geen goed idee, omdat je lichaam dan teveel in een afbraakstatus is en er energie moet worden vrijgemaakt in plaats van opgeslagen als spiermassa.

Trainen als een bodybuilder is optimaal voor een gezonde testosteronspiegel.
Dit betekent zware krachtoefeningen doen voor de grootste spiergroepen: benen, rug, borst. Voor optimale spiergroei en testosteronstijging na de training werken sets tussen 6 en 12 herhaling tot overload erg goed. Overload betekent dat je je lichaam uitdaagt en over een grens probeert te gaan. Als je 10 herhalingen wil maken, dan moet de elfde niet meer mogelijk zijn als het ware. Ook de trainingsprikkel dien je regelmatig te veranderen zodat het lichaam uitgedaagd blijft worden. Dit kan door de oefeningen af en toe te veranderen, het aantal herhalingen, de rusttijd, de volgorde van oefeningen en het tempo van de beweging. Uiteraard moet je voldoende hersteltijd hebben om spiergroei en herstel een kans te geven. Zorg daarom minstens voor 48 uur tijd tussen de trainingen.
Sprints, intervallen en intensieve tempo’s stimuleren de productie van testosteron. Het lopen van lange afstanden stimuleert daarentegen de aanmaak van het stresshormoon cortisol, dat spierweefsel afbreekt en de aanmaak van testosteron afremt. Train daarom explosief in de cardio sessies, en zet tweemaal per week krachttraining op het programma. Doe korte sprints of sets, met maximaal vijf tot vijftien herhalingen. Daardoor krijgt het lichaam behoefte aan spiermassa, de testosteronspiegel stijgt.
Wil je een marathon lopen zonder dat je testosteron keldert? Bereid je dan voor middels tempolopen en lange intervallen. Op die manier gaat niet alleen je uithoudingsvermogen met sprongen vooruit, je maakt tevens minder cortisol aan dan met duurlopen van drie uur.

Stress beperken: hoe belangrijk is zonlicht?
Naast te lang en teveel trainen zijn er ook andere vormen van stress die je teveel in een afbraakstatus kunnen brengen en dus de testosteron verlagen. Werkstress, privestress en een gebrek aan slaap kunnen de balans tussen afbraak en herstel ondermijnen.
Zonlicht heeft een stimulerende werking op de hypofyse. Deze hormoonklier zet op zijn beurt de bijnier, testikels of eierstokken aan tot meer actie. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat de testosteronspiegel in de zomer rond de vijftien procent hoger ligt dan in de winter.

Coaching Bij Kaat

Het wordt tijd om voor eens en altijd afscheid te nemen van de oude jij én uit te groeien tot een GEZONDE, FITTE, KRACHTIGE VROUW. Dat is de investering in jezelf meer dan waard. Dat merk je al tijdens het vrijblijvende kennismakingsgesprek voorafgaand aan ons traject!

Ik ben ook een heel ander mens geworden, veel meer energie, positiviteit en vrouwelijkheid heb ik er voor terug gekregen.
Ik sta niet meer in een hoekje of achteraan. Maar het belangrijkste is dat het super gaat met mijn rug.
Ik raad iedereen aan met gewichtsproblemen ga de strijd aan met jezelf en Kaat steunt je “van dik naar dun”.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:37:06+02:00
Ik ben ook een heel ander mens geworden, veel meer energie, positiviteit en vrouwelijkheid heb ik er voor terug gekregen. Ik sta niet meer in een hoekje of achteraan. Maar het belangrijkste is dat het super gaat met mijn rug. Ik raad iedereen aan met gewichtsproblemen ga de strijd aan met jezelf en Kaat steunt je “van dik naar dun”.
Superbedankt voor je hulp, enthousiasme, gedrevenheid, tips & trucs; altijd met een glimlach waardoor je als klant vanzelf wil presteren!
Met kleine aanpassing in eten, in combinatie met meer bewegen, is het mij gelukt mijn doel te behalen. Geen opvliegers meer.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:36:48+02:00
Superbedankt voor je hulp, enthousiasme, gedrevenheid, tips & trucs; altijd met een glimlach waardoor je als klant vanzelf wil presteren! Met kleine aanpassing in eten, in combinatie met meer bewegen, is het mij gelukt mijn doel te behalen. Geen opvliegers meer.
In tegenstelling tot mijn eerdere trajecten heb ik vertrouwen in mezelf. Vertrouwen in dat ik mijn gezonde leefstijl voort kan zetten. Het vertrouwen dat het in orde komt met mijn gewicht. Het vertrouwen dat ik ook na een terugval mijn gezonde eetpatroon weer kan oppakken. Dit is voor mij nieuw…..Voorheen als het mis ging, kwam het ook niet meer goed totdat ik opnieuw strak aan het afvallen ging (hier gingen jaren overheen). Jaren waarin ik het mezelf kwalijk nam dat ik zo ongezond en veel at.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:35:54+02:00
In tegenstelling tot mijn eerdere trajecten heb ik vertrouwen in mezelf. Vertrouwen in dat ik mijn gezonde leefstijl voort kan zetten. Het vertrouwen dat het in orde komt met mijn gewicht. Het vertrouwen dat ik ook na een terugval mijn gezonde eetpatroon weer kan oppakken. Dit is voor mij nieuw…..Voorheen als het mis ging, kwam het ook niet meer goed totdat ik opnieuw strak aan het afvallen ging (hier gingen jaren overheen). Jaren waarin ik het mezelf kwalijk nam dat ik zo ongezond en veel at.
Kathelijn coacht je op een positieve en enthousiaste manier , ook als het resultaat even wat minder is. Ze geeft goede tips over voeding en beweging. In de periode dat ik bij Kathelijn kwam ben ik 9 kg afgevallen. Ik weet nu welke goede keuzes ik moet maken, heb hierdoor weer vertrouwen in mezelf om dit te blijven doen.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:35:20+02:00
Kathelijn coacht je op een positieve en enthousiaste manier , ook als het resultaat even wat minder is. Ze geeft goede tips over voeding en beweging. In de periode dat ik bij Kathelijn kwam ben ik 9 kg afgevallen. Ik weet nu welke goede keuzes ik moet maken, heb hierdoor weer vertrouwen in mezelf om dit te blijven doen.
Ik ben nog niet op mijn streefgewicht maar met behulp van Kathelijn ga ik dit zeker realiseren en het belangrijkste is het stabiliseren. Mocht je nog twijfelen dan hoop ik dat je dit programma gaat volgen. Ik voel me nu al fit en kan nu zeggen dat ik met trots naar mezelf kan kijken.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:36:32+02:00
Ik ben nog niet op mijn streefgewicht maar met behulp van Kathelijn ga ik dit zeker realiseren en het belangrijkste is het stabiliseren. Mocht je nog twijfelen dan hoop ik dat je dit programma gaat volgen. Ik voel me nu al fit en kan nu zeggen dat ik met trots naar mezelf kan kijken.
Ik geloofde het eerst niet dat dit mogelijk was om met gewoon eten in balans te komen,
omdat ik altijd strenge diëten ben gewend.
Het kan dus toch 🙂
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:37:42+02:00
Ik geloofde het eerst niet dat dit mogelijk was om met gewoon eten in balans te komen, omdat ik altijd strenge diëten ben gewend. Het kan dus toch 🙂
Het verbaast me nu nog steeds dat het zo goed gegaan is, terwijl ik er eigenlijk helemaal geen moeite mee heb gehad.
Het is gewoon echt een andere manier van denken en omgaan met eten, waarmee ik van mijn PMS klachten ben afkomen.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:37:25+02:00
Het verbaast me nu nog steeds dat het zo goed gegaan is, terwijl ik er eigenlijk helemaal geen moeite mee heb gehad. Het is gewoon echt een andere manier van denken en omgaan met eten, waarmee ik van mijn PMS klachten ben afkomen.
Mijn manier van denken om te zetten in een gezonde leefstijl, een positievere kijk op mezelf,
het anders en op een gezonde manier denken over voeding.
Dit alles heeft tot resultaat gehad, dat ik 40 kilo ben afgevallen!
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:37:57+02:00
Mijn manier van denken om te zetten in een gezonde leefstijl, een positievere kijk op mezelf, het anders en op een gezonde manier denken over voeding. Dit alles heeft tot resultaat gehad, dat ik 40 kilo ben afgevallen!
Nu? Nu ben ik tevreden met wie ik ben, accepteer ik dat ik soms verkeerde keuzes maak en dit geeft me de ruimte om weer de goede keuzes te maken.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:36:17+02:00
Nu? Nu ben ik tevreden met wie ik ben, accepteer ik dat ik soms verkeerde keuzes maak en dit geeft me de ruimte om weer de goede keuzes te maken.
Ik leerde hoe het brein omgaan met gewoontes, hoe ik omga met voeding. Ik kreeg inzicht in denkpatronen die samen vielen met (eet)gedrag. Ik leerde om bewuste keuzes te maken. Met begeleiding van Kathelijn bereikte ik snel mijn gewenste gewicht
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:35:39+02:00
Ik leerde hoe het brein omgaan met gewoontes, hoe ik omga met voeding. Ik kreeg inzicht in denkpatronen die samen vielen met (eet)gedrag. Ik leerde om bewuste keuzes te maken. Met begeleiding van Kathelijn bereikte ik snel mijn gewenste gewicht
Wat ik geleerd heb van Kathelijn is dat de weegschaal niet belangrijk is maar dat goede keuzes maken van je voeding het allerbeste is. Daardoor voel ik me veel fitter, zelfverzekerder en gezonder.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:19:49+02:00
Wat ik geleerd heb van Kathelijn is dat de weegschaal niet belangrijk is maar dat goede keuzes maken van je voeding het allerbeste is. Daardoor voel ik me veel fitter, zelfverzekerder en gezonder.
5
11
Natuurlijk! Bij Kaat
Sociaal
Latest posts by Kathelijn (see all)
Share This
× Waar kan ik je mee helpen?