Waarom ‘’Het mannelijke hormoon’’ testosteron ook belangrijk is voor vrouwen

Testosteron – Vaak geassocieerd met mannen en mannelijke kenmerken, wat ook zeker geen verkeerd beeld is. Maar wat als ik je vertel dat het ook een grote rol speelt in het vrouwelijk lichaam. Hoewel vrouwen over het algemeen veel lagere niveaus van testosteron hebben dan mannen, is dit hormoon superbelangrijk voor hun algehele gezondheid en welzijn.

Testosteron in het vrouwelijk lichaam

Ook al hebben vrouwen hebben ongeveer slechts 10% van het testosterongehalte van mannen, is het nog steeds van groot belang voor hun gezondheid. Bij vrouwen wordt testosteron in de eierstokken (ovaria) geproduceerd. Een kleinere hoeveelheid wordt geproduceerd in de bijnieren, de kleine klieren boven op de nieren. De eierstokken bevatten kleine structuren genaamd follikels, waarin eicellen zich ontwikkelen. Deze follikels scheiden niet alleen oestrogeen af, maar produceren ook testosteron.

Testosteron is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en het behoud van de eicellen in de eierstokken en heeft invloed op de menstruatiecyclus, seksueel verlangen en andere aspecten van de algehele gezondheid van vrouwen.

Wat als een vrouw te weinig testosteron heeft?

Testosteron heeft bij vrouwen invloed op de gezondheid en het gedrag:

1. Seksueel verlangen: Testosteron speelt een grote rol in het seksueel verlangen bij vrouwen.
2. Energie en vitaliteit: Vrouwen met een optimaal testosteron gehalte voelen zich vaker energieker, hebben meer motivatie en zijn minder vermoeid
3. Spiermassa en botgezondheid: Testosteron helpt bij de aanmaak en het behoud van spiermassa. Ook stimuleert testosteron de botgezondheid.

Zonder testosteron kunnen vrouwen zich dus over het algemeen vermoeider, zwakker en minder opgewonden voelen. Het is dus van groot belang om dit hormoon te stimuleren voor een vitaal en energiek leven!

Hoe kun je de productie van testosteron stimuleren?

Lichaamsbeweging: Lichaamsbeweging kan een krachtig hulpmiddel zijn om testosteron bij vrouwen te verhogen. Zowel cardiovasculaire training als weerstandsoefeningen kunnen bijdragen aan een gezonder hormonaal evenwicht. Cardio-oefeningen, zoals joggen of fietsen, verbeteren de doorbloeding en verhogen de stofwisseling, wat gunstig kan zijn voor testosteronspiegels. Aan de andere kant kunnen weerstandsoefeningen, zoals gewichtheffen, helpen bij de opbouw van spiermassa, wat ook kan bijdragen aan een verhoogd testosterongehalte.

Voeding: Een uitgebalanceerd dieet speelt een cruciale rol bij het handhaven van gezonde testosteronspiegels bij vrouwen. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan gezonde vetten kunnen gunstig zijn, omdat testosteron wordt geproduceerd uit cholesterol. Het is belangrijk om suiker- en koolhydraatrijke voedingsmiddelen met mate te consumeren, omdat deze de insulinespiegels kunnen verhogen, wat op zijn beurt de testosteronspiegels kan verlagen.

Suppletie en Levensstijl: Natuurlijke supplementen, zoals zink, vitamine D of DAA kunnen bijdragen aan de productie van testosteron. Naast lichaamsbeweging, voeding en eventuele suppletie is levensstijl ook van groot belang. Het verminderen van stress, voldoende slaap krijgen en het vermijden van overmatig alcoholgebruik en roken kunnen allemaal bijdragen aan een gezonde hormoonbalans. Het beheer van stress is met name belangrijk, omdat langdurige stress de testosteronspiegels kan verlagen.

Is er een limiet aan testosteron bij vrouwen?

Het ideale testosterongehalte voor vrouwen varieert gedurende hun levenscyclus. In het algemeen geldt dat vrouwen lagere testosteronspiegels hebben dan mannen, maar de exacte niveaus kunnen variëren op basis van leeftijd en individuele behoeften. Er is geen vaste “norm” voor testosteron bij vrouwen. Voor premenopauzale vrouwen is het typische testosteronbereik ongeveer 15-70 nanogram per deciliter (ng/dL). Na de menopauze kunnen de niveaus echter dalen, en is het dus belangrijk om je testosteron te verhogen!

Nog meer ontdekken over het boeiende onderwerp van testosteron? Dit artikel heeft slechts het oppervlak aangeraakt! Voor diepgaande inzichten, tips en advies nodig ik jullie uit om hier kijkje te nemen.

Gastblog van Thijmen Rahusen (testosteronboosten.nl)

 

 

 

Coaching Bij Kaat

Het wordt tijd om voor eens en altijd afscheid te nemen van de oude jij én uit te groeien tot een GEZONDE, FITTE, KRACHTIGE VROUW. Dat is de investering in jezelf meer dan waard. Dat merk je al tijdens het vrijblijvende kennismakingsgesprek voorafgaand aan ons traject!

Het verbaast me nu nog steeds dat het zo goed gegaan is, terwijl ik er eigenlijk helemaal geen moeite mee heb gehad.
Het is gewoon echt een andere manier van denken en omgaan met eten, waarmee ik van mijn PMS klachten ben afkomen.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:37:25+02:00
Het verbaast me nu nog steeds dat het zo goed gegaan is, terwijl ik er eigenlijk helemaal geen moeite mee heb gehad. Het is gewoon echt een andere manier van denken en omgaan met eten, waarmee ik van mijn PMS klachten ben afkomen.
Kathelijn coacht je op een positieve en enthousiaste manier , ook als het resultaat even wat minder is. Ze geeft goede tips over voeding en beweging. In de periode dat ik bij Kathelijn kwam ben ik 9 kg afgevallen. Ik weet nu welke goede keuzes ik moet maken, heb hierdoor weer vertrouwen in mezelf om dit te blijven doen.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:35:20+02:00
Kathelijn coacht je op een positieve en enthousiaste manier , ook als het resultaat even wat minder is. Ze geeft goede tips over voeding en beweging. In de periode dat ik bij Kathelijn kwam ben ik 9 kg afgevallen. Ik weet nu welke goede keuzes ik moet maken, heb hierdoor weer vertrouwen in mezelf om dit te blijven doen.
Ik ben ook een heel ander mens geworden, veel meer energie, positiviteit en vrouwelijkheid heb ik er voor terug gekregen.
Ik sta niet meer in een hoekje of achteraan. Maar het belangrijkste is dat het super gaat met mijn rug.
Ik raad iedereen aan met gewichtsproblemen ga de strijd aan met jezelf en Kaat steunt je “van dik naar dun”.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:37:06+02:00
Ik ben ook een heel ander mens geworden, veel meer energie, positiviteit en vrouwelijkheid heb ik er voor terug gekregen. Ik sta niet meer in een hoekje of achteraan. Maar het belangrijkste is dat het super gaat met mijn rug. Ik raad iedereen aan met gewichtsproblemen ga de strijd aan met jezelf en Kaat steunt je “van dik naar dun”.
Ik ben nog niet op mijn streefgewicht maar met behulp van Kathelijn ga ik dit zeker realiseren en het belangrijkste is het stabiliseren. Mocht je nog twijfelen dan hoop ik dat je dit programma gaat volgen. Ik voel me nu al fit en kan nu zeggen dat ik met trots naar mezelf kan kijken.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:36:32+02:00
Ik ben nog niet op mijn streefgewicht maar met behulp van Kathelijn ga ik dit zeker realiseren en het belangrijkste is het stabiliseren. Mocht je nog twijfelen dan hoop ik dat je dit programma gaat volgen. Ik voel me nu al fit en kan nu zeggen dat ik met trots naar mezelf kan kijken.
Mijn manier van denken om te zetten in een gezonde leefstijl, een positievere kijk op mezelf,
het anders en op een gezonde manier denken over voeding.
Dit alles heeft tot resultaat gehad, dat ik 40 kilo ben afgevallen!
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:37:57+02:00
Mijn manier van denken om te zetten in een gezonde leefstijl, een positievere kijk op mezelf, het anders en op een gezonde manier denken over voeding. Dit alles heeft tot resultaat gehad, dat ik 40 kilo ben afgevallen!
In tegenstelling tot mijn eerdere trajecten heb ik vertrouwen in mezelf. Vertrouwen in dat ik mijn gezonde leefstijl voort kan zetten. Het vertrouwen dat het in orde komt met mijn gewicht. Het vertrouwen dat ik ook na een terugval mijn gezonde eetpatroon weer kan oppakken. Dit is voor mij nieuw…..Voorheen als het mis ging, kwam het ook niet meer goed totdat ik opnieuw strak aan het afvallen ging (hier gingen jaren overheen). Jaren waarin ik het mezelf kwalijk nam dat ik zo ongezond en veel at.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:35:54+02:00
In tegenstelling tot mijn eerdere trajecten heb ik vertrouwen in mezelf. Vertrouwen in dat ik mijn gezonde leefstijl voort kan zetten. Het vertrouwen dat het in orde komt met mijn gewicht. Het vertrouwen dat ik ook na een terugval mijn gezonde eetpatroon weer kan oppakken. Dit is voor mij nieuw…..Voorheen als het mis ging, kwam het ook niet meer goed totdat ik opnieuw strak aan het afvallen ging (hier gingen jaren overheen). Jaren waarin ik het mezelf kwalijk nam dat ik zo ongezond en veel at.
Nu? Nu ben ik tevreden met wie ik ben, accepteer ik dat ik soms verkeerde keuzes maak en dit geeft me de ruimte om weer de goede keuzes te maken.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:36:17+02:00
Nu? Nu ben ik tevreden met wie ik ben, accepteer ik dat ik soms verkeerde keuzes maak en dit geeft me de ruimte om weer de goede keuzes te maken.
Superbedankt voor je hulp, enthousiasme, gedrevenheid, tips & trucs; altijd met een glimlach waardoor je als klant vanzelf wil presteren!
Met kleine aanpassing in eten, in combinatie met meer bewegen, is het mij gelukt mijn doel te behalen. Geen opvliegers meer.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:36:48+02:00
Superbedankt voor je hulp, enthousiasme, gedrevenheid, tips & trucs; altijd met een glimlach waardoor je als klant vanzelf wil presteren! Met kleine aanpassing in eten, in combinatie met meer bewegen, is het mij gelukt mijn doel te behalen. Geen opvliegers meer.
Wat ik geleerd heb van Kathelijn is dat de weegschaal niet belangrijk is maar dat goede keuzes maken van je voeding het allerbeste is. Daardoor voel ik me veel fitter, zelfverzekerder en gezonder.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:19:49+02:00
Wat ik geleerd heb van Kathelijn is dat de weegschaal niet belangrijk is maar dat goede keuzes maken van je voeding het allerbeste is. Daardoor voel ik me veel fitter, zelfverzekerder en gezonder.
Ik geloofde het eerst niet dat dit mogelijk was om met gewoon eten in balans te komen,
omdat ik altijd strenge diëten ben gewend.
Het kan dus toch 🙂
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:37:42+02:00
Ik geloofde het eerst niet dat dit mogelijk was om met gewoon eten in balans te komen, omdat ik altijd strenge diëten ben gewend. Het kan dus toch 🙂
Ik leerde hoe het brein omgaan met gewoontes, hoe ik omga met voeding. Ik kreeg inzicht in denkpatronen die samen vielen met (eet)gedrag. Ik leerde om bewuste keuzes te maken. Met begeleiding van Kathelijn bereikte ik snel mijn gewenste gewicht
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:35:39+02:00
Ik leerde hoe het brein omgaan met gewoontes, hoe ik omga met voeding. Ik kreeg inzicht in denkpatronen die samen vielen met (eet)gedrag. Ik leerde om bewuste keuzes te maken. Met begeleiding van Kathelijn bereikte ik snel mijn gewenste gewicht
5
11
Natuurlijk! Bij Kaat
Sociaal
Latest posts by Kathelijn (see all)
Share This
× Waar kan ik je mee helpen?