Al een paar jaar heb ik een geweldig online programma waarbij je zelfs fysieke boeken krijgt thuisgestuurd. Dus niet alleen maar online is en waarbij ik over de mail altijd bereikbaar ben. Nu er steeds meer mensen online gaan coachen komt er natuurlijk ook onderzoek en onderzoek laat zien waarom e-coaching het coachproces versnelt en versterkt
Ik heb er 9 belangrijke punten uitgepakt die exact passen bij Online Bij Kaat.
1. Plaats- en tijd onafhankelijk
Er is geen reistijd. Jij bepaalt zelf wanneer er contact is met de coach. Berichten via e-mail kunnen geschreven worden wanneer en waar iemand dat wil: overdag, ’s avonds, thuis, op het werk, tijdens een reis of op vakantie. Het kan ook direct na een ervaring, een pieker- of reflectiemoment. Dit geeft meer flexibiliteit.
2. Kleinere actiestappen
Oefeningen worden opgesplitst in delen, waardoor er een grotere kans is dat een taak lukt. De klant oogst vaker succes, wat enorm motiveert.
3. Leren door ervaring
Tijdens het coachtraject voert de klant oefeningen, opdrachten en gedragsexperimenten uit. Omdat deze activiteiten in een realistische en relevante omgeving plaatsvinden, is het leereffect groot. Snelle reflectie door de klant op zijn ervaringen en de feedback van de coach hierop versterken dit effect.
4. Beter bij de les
E-mail- of chatcoaching vraagt om nadenken, gedachten formuleren, herlezen en eventueel aanvullen van wat geschreven is. Dit zijn processen die rust en concentratie vragen. Deze intensieve aandacht brengt met zich mee dat mensen beter bij de les blijven.
5. Ruggespraakmogelijkheden
Een klant kan tussendoor een collega of familielid inschakelen om te praten over zijn ervaringen, bijvoorbeeld om te reflecteren. Ook de coach kan tijd nemen voor reflectie of ruggespraak organiseren via intervisie. Dit laatste uiteraard binnen de ethische normen die de vertrouwelijkheid van de coachrelatie met zich brengt.
6. Structureren en motiveren
Al schrijvende worden gedachten geordend. Schrijven en herformuleren zorgt ervoor dat je afstand neemt van een situatie, net als van de daarbij horende gevoelens en gedachten. Dit werkt stimulerend en motiverend.
7. Spiegelende functie
Door te schrijven over een situatie breng je deze van binnen naar buiten (op het beeldscherm). Als je typt of schrijft, verschijnt het verhaal van je belevingswereld direct voor je ogen. Dit spiegelende effect zorgt voor afstand en werkt therapeutisch.
Daarnaast, als je schrijft in de tegenwoordige tijd en vanuit de ‘ik-persoon’ zorgt dit voor verwerking van emoties. Dat leidt tot nieuwe inzichten over een gebeurtenis en betere verwerking.
8. Individuele controle over het proces
De klant beslist zelf waar en wanneer hij aan de slag gaat. Dat geeft een gevoel van emotionele controle en comfort. Ook bepaalt hij zelf wanneer hij pauzeert, teksten corrigeert, inkort, enz.
9. Vasthouden van nieuw gedrag
Omdat alles schriftelijk is en wordt bewaard, kan de klant het hele coachtraject ook na afloop teruglezen. In moeilijke situaties kan hij teksten erbij pakken om te zien hoe hij tijdens de coaching met dit soort situaties is omgegaan. De kans dat hij terugvalt in oude patronen en oud gedrag, is dan kleiner.
Meer weten over het online programma? Klik hier of neem contact met mij op kathelijn@natuurlijkbijkaat.nl of 06-19626961
Bron: Anne Ribbers en Alexander Waringa, E-coaching. Direct aan de slag met het nieuwe coachen
- Hormonen in balans met yoga oefeningen - 2 juni 2023
- Nee zeggen tegen koek en snoep - 23 januari 2023
- Waarom ik gezonder ging leven - 2 januari 2023