Ik krijg met regelmaat de vraag: “Wat is een goede portie muesli om te eten?” Geweldige vraag maar niet heel simpel te geven. Ieder mens én levensstijl is anders, en ieder mens heeft andere behoeftes. En ik snap dat jij daar dan weer geen R**t aan hebt. Dus 4 tips waar je wel wat aan hebt 😉

1. Producenten adviseren vaak een portiegrootte

Je bepaalt natuurlijk zelf wat je wil eten. Maar als je een richtlijn wilt, zou je de portiegrootte kunnen aanhouden die de producent adviseert. Die staan op de verpakking en zijn vaak gebaseerd op de gemiddelde kilocalorie-inname in verhouding tot de voedingswaarden van het product. Deze geadviseerde portiegrootte houdt natuurlijk geen rekening met jouw leeftijd, bouw, gewicht, levensstijl, geslacht, dagelijkse verbranding en andere factoren die van invloed zijn op hoeveel brandstof je nodig hebt.

2. Granolaproducenten hanteren 40-50 gram per portie

Producenten van granola adviseren vaak een portiegrootte van 40, 45 of 50 gram per portie. 40 gram is voor de meeste vrouwen ruim voldoende, ook afhankelijk van de voedingswaarde
Oot Granola bevat bijvoorbeeld bovengemiddeld veel noten, pitten en zaden (minstens 30%). Die geven, samen met de kruiden, de smaak aan hun granola’s (i.p.v. suiker). Deze noten, pitten & zaden leveren veel energie, bevatten veel eiwitten en vullen ook langer dan bijvoorbeeld tarwe & rijst, wat vaker wordt gebruikt voor goedkopere producten. Daardoor kun je met goede granola’s vaak met iets kleinere porties af.

3. Energie, dat zijn toch calorieën… en daarvan word ik toch dik?

Je hebt energie (calorieën) nodig om te leven. Als je meer calorieën eet dan je verbrandt, kom je aan. Als je er minder eet dan je verbrandt, dan val je af. Er zijn zeker nuances aan toe te voegen, maar de basis is niet ingewikkelder dan dat.
Als je wilt afvallen en daarom wil letten op je calorie-inname, dan is het belangrijk dat je op 2 dingen let: (1) hoeveel calorieën iets bevat, maar ook (2) wát voor calorieën het zijn. Sommige voeding (bijv. een reep chocolade) bevat veel calorieën per kilogram en maar weinig voedingsstoffen en vezels en geeft dus geen langdurig verzadigd gevoel. Daarnaast levert chocola weinig voedingsstoffen. Noten daarentegen bevatten relatief veel calorieën maar verzadigen veel meer, en hetzelfde geldt voor haver (klik hier voor havermout-ontbijt-ideeën). Als je voeding eet die veel voedingsstoffen levert, is het niet zo erg als die calorieën bevat, omdat je daardoor minder geneigd bent andere voeding te eten. En zo kun je dus je calorie-inname makkelijker op peil houden.

4. Dit zijn logische granola-porties

Het bepalen van je portiegrootte is dus persoonlijk, omdat het afhangt van onder meer je geslacht en levensstijl. Maar hier dan toch een advies afgeleid van de geadviseerde dagelijkse calorie-inname. We gaan er vanuit dat je je granen-ontbijt eet in combinatie met 200 ml. melk, yoghurt, kwark of plantaardige zuivel en eventueel wat fruit: Ben je niet echt actief dan is 25-40 gram voldoende, heb je een actieve levensstijl dan is een ontbijt van 40-50 gram voor jou geschikt.

Nu weet je toch (bijna) precies welke hoeveelheid bij jou past.
Eet smakelijk
Liefs Kathelijn

Meer lezen over voedingsmiddelen waarvan we altijd dachten dat ze gezond waren? Klik hier

 

Kathelijn
Sociaal

Kathelijn

Eigenaar van Natuurlijk Bij Kaat at Natuurlijk Bij Kaat
Kathelijn (1979) heeft vanaf haar puberteit gestoeid met de eetstoornis BED, Binge Eating Disorder. Eetbuien tot je niet meer kan. Dit resulteerde in 20 kilo overgewicht. Door het ziekbed, en overlijden van haar moeder (2011) zag zij dat ze op deze manier nooit oud zou worden en is zij gezonder gaan leven. Met als resultaat een gezond gewicht en een fit lichaam. Door haar persoonlijke ervaring en opleidingen over voeding en leefstijl inspireert zij nu andere vrouwen naar een blijvend gezonde leefstijl.
Kathelijn
Sociaal

Latest posts by Kathelijn



Nee, bedankt!

Share This
× Waar kan ik je mee helpen?