Als je een anti-biotica-kuur moet volgen wordt het aangeraden om hierna ook een pro-biotica kuur te doen zodat je darmflora weer kan herstellen (er wordt soms ook geadviseerd om dit tijdens de anti-biotica kuur al te doen. Overleg dit met je behandelend arts!)
Om goed voor de darmen te zorgen hebben we ook pre-biotica. Je kunt deze goede bacteriën natuurlijk halen uit de gesuikerde, marketing-technisch-geweldige-zuivel-drankjes halen. Weet dat je dan ook ontzettend veel suikers binnen krijgt waar je darmen helemaal niet blij van worden!! Dus waarom niet uit voeding die je gewoon in de supermarkt kunt kopen?

Wanneer neem je dan een pre-biotica?

Prébiotica:

  • Als je voeding te weinig onverteerbare vezels levert. Je komt  niet aan 400-500 gram groenten en 3 stuks fruit per dag
  • Als je last hebt van allergieën en intoleranties;
  • Als je een slechte spijsvertering hebt, bijvoorbeeld obstipatie;
  • Als je last hebt van chronische darmziekten zoals colitis ulcerosa en ziekte van Crohn;
  • Als je last hebt van een huidaandoening zoals eczeem of psoriasis;
  • Als je bekend bent met schimmelinfecties (o.a. huid, vaginaal).

Probiotica:

  •  Als je een antibioticakuur hebt gevolgd of andere medicatie slikt;
  • ls je last hebt van diarree, ook reizigersdiarree.

Prebiotische voedingsmiddelen zijn producten die de bacteriën in je darmen (of de probiotica uit je supplement) te eten geven, zodat ze zich beter kunnen vermenigvuldigen. Je darmflora eet namelijk noodgedwongen hetzelfde als jij, maar is niet overal even blij mee. Als je veel geraffineerde producten (suiker, witmeel) eet, voed je óók bacteriën en schimmels – maar dan van de soorten die je liever niet hebt. De goede soorten hebben baat bij volwaardige prebiotische voeding.
Waar haal je die pre-biotica dan allemaal uit?

Asperges

Asperges bevatten één van de meest bekende prebiotische vezels, inuline. Je vindt dit goedje ook in Paardebloemwortel (IEH!) en in Cichorei (dat ook wel eens gebruikt wordt als substituut voor koffie). En in veel probiotische supplementen, want het is niet zo gek duur.
In Asperges is het voordeel dat je het combineert met onder andere vitamine C, folaat (B9) en andere B-vitaminen, eiwitten en onoplosbare vezels. Verder zijn asperges vochtafdrijvend en hoewel dat, toegegeven, niet het lekkerst ruikende vocht is, betekent het wel dat je nieren flink aan het werk gezet worden voor de voorjaarsschoonmaak, dat is mooi meegenomen.

Ui & Knoflook (& Prei, & Lente-ui)

Knoflook en ui (en alle andere eetbare leden van de uienfamilie) bevatten veel prebiotische vezels. Uiensoep lokt niet voor niks gasvormige reacties uit: dat zijn de bacteriën die moeten wennen aan zoveel prebiotica tegelijk. Als je altijd voldoende prebiotica eet en een goede balans hebt in je darmflora, heb je dit probleem overigens niet.

Artisjokharten

Eén van de beste prebiotische voedingsmiddelen, maar we eten het zelden. Terwijl het toch echt wel lekker is en bovendien vrij eenvoudig te verwerken in een pizza, pasta of salade. Hier vind je artisjokken niet zo makkelijk vers, maar wel in een blikje. Dat is natuurlijk niet het allerbeste, vers is beter. Maar soms moet je keuzes maken en dan beter uit blik dan niet…
Artisjokharten bevatten bijna 10 gram vezels per 100 gram, en dat is meer dan veel andere voedingsmiddelen. Bovendien is Artisjok een bekend kruid dat de lever stimuleert om meer afvalstoffen af te voeren; ook weer een prima reiniger dus!

Rode bieten (of gele, witte, regenboog)

Naast prebiotische vezels bevatten ze nog folaat, B6, C en ijzer. En ze versterken de werking van glutathion-peroxidase (een belangrijk enzym dat afvalstoffen helpt af te breken).
Daarnaast bevatten bieten Betaïne, een belangrijk bestanddeel dat je nodig hebt om voldoende maagzuur aan te maken. Dus: bieten helpen je spijsvertering.

Bessen

Zomer betekent bessen. Ze zijn belachelijk duur in de supermarkt, simpel om zelf te telen en ook in het vriesvak van je supermarkt te koop. Denk aan kruisbessen, witte en rode aalbes, aardbeien, Japanse wijnbes, frambozen en bramen.
Naast pre-biotica zitten bessen natuurlijk boordevol vitaminen en mineralen. En antioxidanten.

Eet meer vezels

Denk nu niet dat je er bent als je drie keer in de week een portie van één van bovenstaande voedingsmiddelen eet. Onze voorouders hadden ongeveer 120 gram vezels per dag in hun dieet, wij gemiddeld genomen nog geen 20 gram. Een extra volkoren boterham lost dat probleem niet op, dus we moeten zorgen voor meer groenten in het algemeen (voor de onoplosbare vezels) en meer prebiotische vezel-producten in het bijzonder.

Er zijn er nog veel meer: courgette, wortel, groene bladgroenten, radijsjes, broccoli, bloemkool, venkel, aubergine, mais, bataat, pompoen, aardpeer, ui, asperges en spruiten. Dadels, vijgen, bananen, abrikozen, perziken, druiven.

EET MEER GROENTEN. Niet alleen de verplichte 200 gram bij je avondeten, maar gebruik groenten in je lunch. Neem soep als tussendoortje. Maak ‘s avonds een toastje (of beleg een plakje komkommer/schuitje witlof/reepje paprika) met humus en baba ganoush in plaats van kaas. Eet groenten – als je het niet voor jezelf doet, doe het dan voor je darmflora…

Waar zit nog meer Pre-biotica in?

  • Yoghurt, liefst zelf maken van rauwe melk. Kies voor de volle variant zonder suiker.
  • Kombucha thee, deze gefermenteerde thee is in Azië erg populair.
  • Miso, deze Japanse bouillon is rijk aan eiwitten en lekker als tussendoortje.
  • Kefir, kan van rauwe melk of water gemaakt worden en tegenwoordig te koop in de supermarkt.
  • Zuurkool, overal mee te combineren of een salade van maken. Wel koud gebruiken.
  • Rauwe melk, bevat tientallen darmculturen, alleen wanneer niet gepasteuriseerd.
  • Donkere chocolade, 70% puur of meer bevat ook probiotica vanwege fermentatie.
  • Algen, spirulina en chlorella zijn geweldige voedingsbronnen voor de darmbacteriën.
  • Augurken, dan wel de traditionele en ouderwets gefermenteerde.
  • Tempeh, uitzondering van de soja vanwege de fermentatie. Voor af en toe prima.
  • Kimchi, gefermenteerde kool en groente.
  • Olijven, maar dan wel de echte zongerijpte zwarte.
  • Boeren kaas, gemaakt van rauwe melk, prima om als kuur in te zetten.
  • Roggezuurdesem, alleen bij ongevoeligheid voor gluten.
  • Natto, gefermenteerde sojaboon, voor vrouwen met mate interessant.
  • Haver met banaan,de vezels voeden de darmbacteriën (geldt voor alle groenten).

Ondersteun je lever en nieren

Bittere stoffen ondersteunen de lever, vochtafdrijvende stoffen ondersteunen de nieren. Voor de lever kan dat bijvoorbeeld in de vorm van bittere groenten (andijvie, witlof, spruitjes, artisjok) en kruiden (Curcuma, Paardebloem, Artisjok). De nieren help je een handje met bijvoorbeeld Brandnetel en ook weer Paardebloem.

Zorg ook dat je genoeg vetten binnenkrijgt. En dan wel de goede vetten; de verzadigde.
Verzadigd vet hebben we gewoon nodig, zolang het maar uit de juiste bronnen komt. Niet uit een hamburger; wel uit grasboter, kokosolie en biologisch vlees. Ook plantaardige olie als olijf- en sesamolie zijn heel gezond, maar met gele oliën moet je oppassen: zonnebloemolie, koolzaadolie, soja-olie en dergelijke bevatten heel veel omega-6-vetzuren die ontstekingen kunnen bevorderen. Die liever niet dus. Vis en visolie zijn dan weer wel heel gezond, ook voor de darmflora.

 

Coaching Bij Kaat

Het wordt tijd om voor eens en altijd afscheid te nemen van de oude jij én uit te groeien tot een GEZONDE, FITTE, KRACHTIGE VROUW. Dat is de investering in jezelf meer dan waard. Dat merk je al tijdens het vrijblijvende kennismakingsgesprek voorafgaand aan ons traject!

Ik leerde hoe het brein omgaan met gewoontes, hoe ik omga met voeding. Ik kreeg inzicht in denkpatronen die samen vielen met (eet)gedrag. Ik leerde om bewuste keuzes te maken. Met begeleiding van Kathelijn bereikte ik snel mijn gewenste gewicht
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:35:39+02:00
Ik leerde hoe het brein omgaan met gewoontes, hoe ik omga met voeding. Ik kreeg inzicht in denkpatronen die samen vielen met (eet)gedrag. Ik leerde om bewuste keuzes te maken. Met begeleiding van Kathelijn bereikte ik snel mijn gewenste gewicht
Het verbaast me nu nog steeds dat het zo goed gegaan is, terwijl ik er eigenlijk helemaal geen moeite mee heb gehad.
Het is gewoon echt een andere manier van denken en omgaan met eten, waarmee ik van mijn PMS klachten ben afkomen.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:37:25+02:00
Het verbaast me nu nog steeds dat het zo goed gegaan is, terwijl ik er eigenlijk helemaal geen moeite mee heb gehad. Het is gewoon echt een andere manier van denken en omgaan met eten, waarmee ik van mijn PMS klachten ben afkomen.
Ik ben nog niet op mijn streefgewicht maar met behulp van Kathelijn ga ik dit zeker realiseren en het belangrijkste is het stabiliseren. Mocht je nog twijfelen dan hoop ik dat je dit programma gaat volgen. Ik voel me nu al fit en kan nu zeggen dat ik met trots naar mezelf kan kijken.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:36:32+02:00
Ik ben nog niet op mijn streefgewicht maar met behulp van Kathelijn ga ik dit zeker realiseren en het belangrijkste is het stabiliseren. Mocht je nog twijfelen dan hoop ik dat je dit programma gaat volgen. Ik voel me nu al fit en kan nu zeggen dat ik met trots naar mezelf kan kijken.
Kathelijn coacht je op een positieve en enthousiaste manier , ook als het resultaat even wat minder is. Ze geeft goede tips over voeding en beweging. In de periode dat ik bij Kathelijn kwam ben ik 9 kg afgevallen. Ik weet nu welke goede keuzes ik moet maken, heb hierdoor weer vertrouwen in mezelf om dit te blijven doen.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:35:20+02:00
Kathelijn coacht je op een positieve en enthousiaste manier , ook als het resultaat even wat minder is. Ze geeft goede tips over voeding en beweging. In de periode dat ik bij Kathelijn kwam ben ik 9 kg afgevallen. Ik weet nu welke goede keuzes ik moet maken, heb hierdoor weer vertrouwen in mezelf om dit te blijven doen.
Superbedankt voor je hulp, enthousiasme, gedrevenheid, tips & trucs; altijd met een glimlach waardoor je als klant vanzelf wil presteren!
Met kleine aanpassing in eten, in combinatie met meer bewegen, is het mij gelukt mijn doel te behalen. Geen opvliegers meer.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:36:48+02:00
Superbedankt voor je hulp, enthousiasme, gedrevenheid, tips & trucs; altijd met een glimlach waardoor je als klant vanzelf wil presteren! Met kleine aanpassing in eten, in combinatie met meer bewegen, is het mij gelukt mijn doel te behalen. Geen opvliegers meer.
Nu? Nu ben ik tevreden met wie ik ben, accepteer ik dat ik soms verkeerde keuzes maak en dit geeft me de ruimte om weer de goede keuzes te maken.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:36:17+02:00
Nu? Nu ben ik tevreden met wie ik ben, accepteer ik dat ik soms verkeerde keuzes maak en dit geeft me de ruimte om weer de goede keuzes te maken.
Ik geloofde het eerst niet dat dit mogelijk was om met gewoon eten in balans te komen,
omdat ik altijd strenge diëten ben gewend.
Het kan dus toch 🙂
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:37:42+02:00
Ik geloofde het eerst niet dat dit mogelijk was om met gewoon eten in balans te komen, omdat ik altijd strenge diëten ben gewend. Het kan dus toch 🙂
Wat ik geleerd heb van Kathelijn is dat de weegschaal niet belangrijk is maar dat goede keuzes maken van je voeding het allerbeste is. Daardoor voel ik me veel fitter, zelfverzekerder en gezonder.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:19:49+02:00
Wat ik geleerd heb van Kathelijn is dat de weegschaal niet belangrijk is maar dat goede keuzes maken van je voeding het allerbeste is. Daardoor voel ik me veel fitter, zelfverzekerder en gezonder.
Mijn manier van denken om te zetten in een gezonde leefstijl, een positievere kijk op mezelf,
het anders en op een gezonde manier denken over voeding.
Dit alles heeft tot resultaat gehad, dat ik 40 kilo ben afgevallen!
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:37:57+02:00
Mijn manier van denken om te zetten in een gezonde leefstijl, een positievere kijk op mezelf, het anders en op een gezonde manier denken over voeding. Dit alles heeft tot resultaat gehad, dat ik 40 kilo ben afgevallen!
In tegenstelling tot mijn eerdere trajecten heb ik vertrouwen in mezelf. Vertrouwen in dat ik mijn gezonde leefstijl voort kan zetten. Het vertrouwen dat het in orde komt met mijn gewicht. Het vertrouwen dat ik ook na een terugval mijn gezonde eetpatroon weer kan oppakken. Dit is voor mij nieuw…..Voorheen als het mis ging, kwam het ook niet meer goed totdat ik opnieuw strak aan het afvallen ging (hier gingen jaren overheen). Jaren waarin ik het mezelf kwalijk nam dat ik zo ongezond en veel at.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:35:54+02:00
In tegenstelling tot mijn eerdere trajecten heb ik vertrouwen in mezelf. Vertrouwen in dat ik mijn gezonde leefstijl voort kan zetten. Het vertrouwen dat het in orde komt met mijn gewicht. Het vertrouwen dat ik ook na een terugval mijn gezonde eetpatroon weer kan oppakken. Dit is voor mij nieuw…..Voorheen als het mis ging, kwam het ook niet meer goed totdat ik opnieuw strak aan het afvallen ging (hier gingen jaren overheen). Jaren waarin ik het mezelf kwalijk nam dat ik zo ongezond en veel at.
Ik ben ook een heel ander mens geworden, veel meer energie, positiviteit en vrouwelijkheid heb ik er voor terug gekregen.
Ik sta niet meer in een hoekje of achteraan. Maar het belangrijkste is dat het super gaat met mijn rug.
Ik raad iedereen aan met gewichtsproblemen ga de strijd aan met jezelf en Kaat steunt je “van dik naar dun”.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:37:06+02:00
Ik ben ook een heel ander mens geworden, veel meer energie, positiviteit en vrouwelijkheid heb ik er voor terug gekregen. Ik sta niet meer in een hoekje of achteraan. Maar het belangrijkste is dat het super gaat met mijn rug. Ik raad iedereen aan met gewichtsproblemen ga de strijd aan met jezelf en Kaat steunt je “van dik naar dun”.
5
11
Natuurlijk! Bij Kaat
Sociaal
Latest posts by Kathelijn (see all)
Share This
× Waar kan ik je mee helpen?