Eerst enkele praktische tips

Naast het vermijden van bepaalde voeding, is het ook bekend dat sommige voedingsmiddelen de problemen kunnen helpen verlichten. Beter is het om vooral te kiezen voor onbewerkte voeding en daarbij de nadruk te leggen op voedsel met wat meer eiwitten. Een praktische en effectieve tip is om het hoofdeinde van het bed iets te verhogen, dat kan met een kussen of door een verhoging onder de poten aan te brengen. Dan wordt er voorkomen dat er maagzuur uit de maag terugstroomt de slokdarm in. Daarbij kan het ook raadzaam zijn om op links te slapen. Omdat de ingang van de slokdarm zich rechts van de maag bevindt, kan er maagzuur uit de maag lekken. Slapen op je linkerzij voorkomt dan brandend maagzuur tijdens de nacht.

10 natuurlijke tips tegen brandend maagzuur:

 

1. Verminder stress

Onderzoekers zagen een duidelijk verband tussen het hebben van veel psychische stress en het optreden van brandend maagzuur. Met name chronische stress is een boosdoener. Dus ontspannen is een goed idee, nog beter is het om te kijken wat de oorzaak is van chronische stress in je leven.

2. Zorg dat je niet overeet

Meestal treedt brandend maagzuur vooral op na de maaltijd. De sluitspier tussen de maag en de slokdarm kan bij een grote maaltijd te veel onder druk komen te staan, waardoor het beter is om iets kleinere maaltijden te eten en goed te kauwen.

3. Eet niet te vet

Veel vette voedingsmiddelen, ook gezonde zoals avocado, noten en kaas, kunnen zorgen voor brandend maagzuur. Vetrijk eten zorgt ervoor dat de dunne darm het hormoon cholecystokinine (CCK) aanmaakt. CCK heeft een verslappende werking op de onderste slokdarmsluitspier, waardoor het risico op een reflux sterk wordt vergroot.

4. Melk is niet goed voor elk

Sommige mensen krijgen last van brandend maagzuur door melk. Vooral volle melk is berucht.

5. Zorg voor een gezond gewicht

Bij te veel buikvet kan de druk in de buikholte verhoogd raken, waardoor klachten als reflux en brandend maagzuur kunnen toenemen. Dit kan ook tijdelijk voorkomen bij vrouwen die zwanger zijn. Afvallen is volgens wetenschappers voor velen een effectieve methode om brandend maagzuur tegen te gaan.

6. Eet niet vlak voor het slapen gaan

Een studie liet zien dat mensen die vlak voor het slapen gaan eten, vaker geplaagd worden door brandend maagzuur (22). Het best kan er 3 uur voor het slapen niets meer worden gegeten.

7. Wees zuinig met alcohol

Alcohol kan ervoor zorgen dat de maagwand meer maagzuur produceert, terwijl de onderste slokdarmkringspier zich ontspant. Hierdoor is het risico op brandend maagzuur hoger. Volgens studies kan zelfs een kleine hoeveelheid alcohol bij gezonde personen al zorgen voor refluxproblemen. Bier en wijn werken volgens goede studies brandend maagzuur in de hand, in vergelijking met een glas water.

8. Wees matig met koffie

Koffie kan de onderste slokdarmkringspier tijdelijk verzwakken, waardoor je kans op reflux toeneemt. Dit effect blijkt zelfs (zij het in mindere mate) voor cafeïnevrije koffie te gelden. Thee is vaak minder een probleem.

9. Blijf weg bij koolzuurhoudende dranken

Allereerst kan koolzuurgas het boeren bevorderen, waardoor maagzuur in de slokdarm kan ontsnappen. Daarbij blijken koolzuurhoudende frisdranken te kunnen zorgen voor een toename van zuuraanvallen. Zelfs koolzuurhoudend water (zoals Spa rood) kan dit effect hebben omdat het de sluitspier van de maag verzwakt, in vergelijking met het drinken van plat water.

10. Beperk de inname van citrusvruchtensap

Volgens studies nemen bij het merendeel van de patiënten met brandend maagzuur de klachten toe na het drinken van sinaasappelsap. Zelfs ontzuurde sinaasappelsap gaf mensen die er gevoelig voor zijn brandend maagzuur.

BONUSTIP

Ook chocolade is een risicofactor – Veel mensen ervaren dat het eten van chocolade een trigger kan zijn voor brandend maagzuur. Volgens wetenschappers is chocolade dan ook in staat om de onderste slokdarmkringspier te ontspannen. Nooit meer chocola eten? Bel mij om een afspraak te maken en je lust het echt niet meer.

Coaching Bij Kaat

Het wordt tijd om voor eens en altijd afscheid te nemen van de oude jij én uit te groeien tot een GEZONDE, FITTE, KRACHTIGE VROUW. Dat is de investering in jezelf meer dan waard. Dat merk je al tijdens het vrijblijvende kennismakingsgesprek voorafgaand aan ons traject!

Kathelijn coacht je op een positieve en enthousiaste manier , ook als het resultaat even wat minder is. Ze geeft goede tips over voeding en beweging. In de periode dat ik bij Kathelijn kwam ben ik 9 kg afgevallen. Ik weet nu welke goede keuzes ik moet maken, heb hierdoor weer vertrouwen in mezelf om dit te blijven doen.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:35:20+02:00
Kathelijn coacht je op een positieve en enthousiaste manier , ook als het resultaat even wat minder is. Ze geeft goede tips over voeding en beweging. In de periode dat ik bij Kathelijn kwam ben ik 9 kg afgevallen. Ik weet nu welke goede keuzes ik moet maken, heb hierdoor weer vertrouwen in mezelf om dit te blijven doen.
Ik geloofde het eerst niet dat dit mogelijk was om met gewoon eten in balans te komen,
omdat ik altijd strenge diëten ben gewend.
Het kan dus toch 🙂
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:37:42+02:00
Ik geloofde het eerst niet dat dit mogelijk was om met gewoon eten in balans te komen, omdat ik altijd strenge diëten ben gewend. Het kan dus toch 🙂
Ik leerde hoe het brein omgaan met gewoontes, hoe ik omga met voeding. Ik kreeg inzicht in denkpatronen die samen vielen met (eet)gedrag. Ik leerde om bewuste keuzes te maken. Met begeleiding van Kathelijn bereikte ik snel mijn gewenste gewicht
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:35:39+02:00
Ik leerde hoe het brein omgaan met gewoontes, hoe ik omga met voeding. Ik kreeg inzicht in denkpatronen die samen vielen met (eet)gedrag. Ik leerde om bewuste keuzes te maken. Met begeleiding van Kathelijn bereikte ik snel mijn gewenste gewicht
Mijn manier van denken om te zetten in een gezonde leefstijl, een positievere kijk op mezelf,
het anders en op een gezonde manier denken over voeding.
Dit alles heeft tot resultaat gehad, dat ik 40 kilo ben afgevallen!
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:37:57+02:00
Mijn manier van denken om te zetten in een gezonde leefstijl, een positievere kijk op mezelf, het anders en op een gezonde manier denken over voeding. Dit alles heeft tot resultaat gehad, dat ik 40 kilo ben afgevallen!
Ik ben ook een heel ander mens geworden, veel meer energie, positiviteit en vrouwelijkheid heb ik er voor terug gekregen.
Ik sta niet meer in een hoekje of achteraan. Maar het belangrijkste is dat het super gaat met mijn rug.
Ik raad iedereen aan met gewichtsproblemen ga de strijd aan met jezelf en Kaat steunt je “van dik naar dun”.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:37:06+02:00
Ik ben ook een heel ander mens geworden, veel meer energie, positiviteit en vrouwelijkheid heb ik er voor terug gekregen. Ik sta niet meer in een hoekje of achteraan. Maar het belangrijkste is dat het super gaat met mijn rug. Ik raad iedereen aan met gewichtsproblemen ga de strijd aan met jezelf en Kaat steunt je “van dik naar dun”.
Superbedankt voor je hulp, enthousiasme, gedrevenheid, tips & trucs; altijd met een glimlach waardoor je als klant vanzelf wil presteren!
Met kleine aanpassing in eten, in combinatie met meer bewegen, is het mij gelukt mijn doel te behalen. Geen opvliegers meer.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:36:48+02:00
Superbedankt voor je hulp, enthousiasme, gedrevenheid, tips & trucs; altijd met een glimlach waardoor je als klant vanzelf wil presteren! Met kleine aanpassing in eten, in combinatie met meer bewegen, is het mij gelukt mijn doel te behalen. Geen opvliegers meer.
In tegenstelling tot mijn eerdere trajecten heb ik vertrouwen in mezelf. Vertrouwen in dat ik mijn gezonde leefstijl voort kan zetten. Het vertrouwen dat het in orde komt met mijn gewicht. Het vertrouwen dat ik ook na een terugval mijn gezonde eetpatroon weer kan oppakken. Dit is voor mij nieuw…..Voorheen als het mis ging, kwam het ook niet meer goed totdat ik opnieuw strak aan het afvallen ging (hier gingen jaren overheen). Jaren waarin ik het mezelf kwalijk nam dat ik zo ongezond en veel at.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:35:54+02:00
In tegenstelling tot mijn eerdere trajecten heb ik vertrouwen in mezelf. Vertrouwen in dat ik mijn gezonde leefstijl voort kan zetten. Het vertrouwen dat het in orde komt met mijn gewicht. Het vertrouwen dat ik ook na een terugval mijn gezonde eetpatroon weer kan oppakken. Dit is voor mij nieuw…..Voorheen als het mis ging, kwam het ook niet meer goed totdat ik opnieuw strak aan het afvallen ging (hier gingen jaren overheen). Jaren waarin ik het mezelf kwalijk nam dat ik zo ongezond en veel at.
Het verbaast me nu nog steeds dat het zo goed gegaan is, terwijl ik er eigenlijk helemaal geen moeite mee heb gehad.
Het is gewoon echt een andere manier van denken en omgaan met eten, waarmee ik van mijn PMS klachten ben afkomen.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:37:25+02:00
Het verbaast me nu nog steeds dat het zo goed gegaan is, terwijl ik er eigenlijk helemaal geen moeite mee heb gehad. Het is gewoon echt een andere manier van denken en omgaan met eten, waarmee ik van mijn PMS klachten ben afkomen.
Nu? Nu ben ik tevreden met wie ik ben, accepteer ik dat ik soms verkeerde keuzes maak en dit geeft me de ruimte om weer de goede keuzes te maken.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:36:17+02:00
Nu? Nu ben ik tevreden met wie ik ben, accepteer ik dat ik soms verkeerde keuzes maak en dit geeft me de ruimte om weer de goede keuzes te maken.
Ik ben nog niet op mijn streefgewicht maar met behulp van Kathelijn ga ik dit zeker realiseren en het belangrijkste is het stabiliseren. Mocht je nog twijfelen dan hoop ik dat je dit programma gaat volgen. Ik voel me nu al fit en kan nu zeggen dat ik met trots naar mezelf kan kijken.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:36:32+02:00
Ik ben nog niet op mijn streefgewicht maar met behulp van Kathelijn ga ik dit zeker realiseren en het belangrijkste is het stabiliseren. Mocht je nog twijfelen dan hoop ik dat je dit programma gaat volgen. Ik voel me nu al fit en kan nu zeggen dat ik met trots naar mezelf kan kijken.
Wat ik geleerd heb van Kathelijn is dat de weegschaal niet belangrijk is maar dat goede keuzes maken van je voeding het allerbeste is. Daardoor voel ik me veel fitter, zelfverzekerder en gezonder.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:19:49+02:00
Wat ik geleerd heb van Kathelijn is dat de weegschaal niet belangrijk is maar dat goede keuzes maken van je voeding het allerbeste is. Daardoor voel ik me veel fitter, zelfverzekerder en gezonder.
5
11
Natuurlijk! Bij Kaat
Sociaal
Latest posts by Kathelijn (see all)

Pop-up hormoonanalyse


Nee, bedankt!

Share This
× Waar kan ik je mee helpen?