Wist je dat je door het schrijven van gedachtenmodellen een gezond gewicht kunt krijgen? Ik ga je in dit blog uitleggen hoe dit werkt en hoe jij dit zelf kunt doen. Het is namelijk niet de situatie die bepaalt of jij chocolade pakt, maar jouw gedachten. En daar kun je gewoon controle over nemen.

Je komt met je vinger tussen de deur. Je denkt: GDVR-d-GDVR. Dit doet pijn dit wordt pijn hebben de rest van de dag. Dadelijk gaat mijn nagel er nog af. Dan kan ik morgen niet werken, en ik heb morgen een deadline. Hoe langer je erover nadenkt, hoe meer doemscenario’s er door je heen gaan. Je wordt nog bozer op jezelf en je zoekt troost met een stuk chocola De rest van de dag baal je niet alleen van je onoplettendheid, maar ook nog eens van die reep chocola.

Geen chocola maar jezelf herpakken

De situatie is wat die is, je bent met je vinger tussen de deur gekomen. Maar… je kunt je gedachten sturen. Kijk eens anders naar de situatie; wow, wat een mooi leermoment, zie je dat ik focus moet houden . Als ik een ding tegelijk zou doen, zou mij dit niet overkomen. Als ik mijn vinger snel koel, zal de schade wel mee vallen. Je koelt je vinger. Je herpakt jezelf en gaat door met dingen die jou verder brengen i.p.v. dat je chocolade gaat eten en daar de rest van de dag spijt van hebt.

Kies je gedachte

Dit noem ik een gedachtenmodel. Hiermee ga je de situatie niet veranderen, dat kan namelijk niet, maar je verandert jouw gedachten over de situatie.
Het eten van die reep chocola is een gevolg van jouw gedachten, niet van de situatie. Ik heb nog een voorbeeld voor je.

  • Situatie; ik ben alleen thuis
  • Gedachte ; ik verveel me. Er is niets op tv. Morgen moet ik weer werken. Ben zo klaar met dat thuis zitten. Ik wil weer uit eten met vriendinnen. Waar zijn we toch in beland? Ik wil mijn leven terug zoals het was. Ik zie op tegen nog langer ‘opgesloten’ zitten. Ik wil geen online meetings meer. Ik wil mijn ouders weer bezoeken. Wat zou er in de kast liggen?
  • Gevoel; machteloos en onrustig
  • Gedrag; een reep chocola eten
  • Resultaat; het duurt langer voordat ik mijn gezonde gewicht bereik.

    Nieuw gedachtenmodel met nieuwe beter voelende gedachten:

  • Nu, de situatie blijft hetzelfde, je bent nog steeds alleen thuis. Maar…
  • Een nieuwe, beter voelende gedachte kan zijn; wat heerlijk even een moment voor mezelf. Ik kan lekker genieten van een boek zonder gestoord te worden. Normaal kom ik hier niet aan toe. Als alles straks weer open is, ga ik heerlijk dineren met mijn beste vriendinnen. Wat fijn dat we tegenwoordig techniek hebben dat we kunnen beeldbellen. Ik vertrouw erop dat we straks weer heerlijk kunnen genieten van fijn gezelschap.
  • Van deze nieuwe beter voelende gedachten krijg je een ander gevoel. Vertrouwen bijvoorbeeld.
  • Dus ook ander gedrag; je zet een kop thee en pakt een boek uit de kast
  • En het resultaat is dat je je boek eindelijk uit leest en dichter bij je gezonde gewicht komt.

Schrijf als je iets wilt gaan eten waarvan je weet dat je het beter niet kunt eten

Als je op deze manier gaat omdenken zul je merken dat je wereld een stuk lichter wordt. Met regelmaat schrijf ik gedachtenmodellen als deze. Dit kan gaan over eten, over werk, over de liefde. Eigenlijk over alles. Ik zeg tegen veel van mijn klanten: ga schrijven voordat je iets gaat eten waarvan je weet dat je het beter niet kunt eten.
Je kunt ook vooruit schrijven. Als je bijvoorbeeld nu al weet dat je op dinsdagavond alleen thuis bent en een eetbui krijgt, kun je die eetbui aanstaande dinsdag voorkomen. Of als je iets moet gaan doen waar je tegenop ziet. Bijvoorbeeld naar een feestje gaan waar ze altijd bitterballen hebben. Achteraf is ook mogelijk. Om zo te ontdekken wat je valkuil is geweest, toen je die eetbui had.
Als je klikt op Hoe schrijf ik een gedachtenmodel? vind je een uitgebreide uitleg én nog een voorbeeld waarin je ziet dat je een gedachtemodel echt overal op kunt toepassen. Ga er lekker mee aan de gang. Leg de lat niet meteen heel hoog door iedere dag te willen schrijven. Begin lekker met twee x per week!

Succes

 

 

 

 

Coaching Bij Kaat

Het wordt tijd om voor eens en altijd afscheid te nemen van de oude jij én uit te groeien tot een GEZONDE, FITTE, KRACHTIGE VROUW. Dat is de investering in jezelf meer dan waard. Dat merk je al tijdens het vrijblijvende kennismakingsgesprek voorafgaand aan ons traject!

Sociaal
Latest posts by Kathelijn (see all)


Pop up sluiten

Share This
× Waar kan ik je mee helpen?