Veel vrouwen zijn verslaafd aan suiker en gebruiken suiker vaak als compensatie voor een onderliggende behoefte die niet vervult wordt. Met het minderen van de suiker is het dus ook belangrijk om te kijken naar de oorzaak van jouw behoefte.

Dat veel suiker slecht voor je is, dat weten we allemaal, maar weet je ook waarom?

Naast dat het verslavend is, verstoord het ook de balans in je lijf en staat het bekend dat het kankercellen kan voeden.
( Een team van het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB), de Vrije Universiteit Brussel en de KU Leuven heeft negen jaar gewerkt aan een studie. Zij zijn tot de conclusie gekomen dat suiker tumoren groeien en het maakt kanker agressiever)

Suiker wordt door de voedingsindustrie overal ingestopt omdat het een hele goedkope grondstof is. We zijn ongemerkt gewend zijn geraakt aan de zoete smaak van veel producten en op deze manier is er een verslaving gecreëerd naar de behoefte aan suiker.

De gemiddelde inname van suiker per persoon is 110 gram per dag, dit komt neer op 40 kilo op jaarbasis, best schrikken toch, als je er zo naar kijkt? Als je dit schema van de website van preventie van diabetes bekijkt schrik je nog meer denk ik:

In deze producten zit (veel) suiker of kunstmatige zoetstof zonder dat we het door hebben!

• 1 eetlepel ketchup: 1 suikerklontje
• 375 gram cornflakes: 11 suikerklontjes
• 1 glas halfvolle melk: 2 suikerklontjes (lactose)
• Niet-vers geperste sappen zoals appelsap: 4 suikerklontjes per glas
• 1 flesje AA-drank: 16,5 klontjes suiker
• In 100 gram chocoladevlokken: 13 suikerklontjes
• een diepvriespizza: 8 suikerklontjes
• een bak vanille-ijs: 81 suikerklontjes

Verstopte suikers

Ik hoor mensen vaak over etiketten lezen, maar hoe doe je dat? Want door de bomen zie je soms het bos niet meer, waar moet je kijken en hoe weet je wat er allemaal suiker is? Allereerst kijk je altijd onder het kopje ingrediënten, zie je daar een woord met suiker staan, dan weet je meteen al genoeg. Alleen pas op, suiker heeft zoveel meer benamingen en het is goed hier bewust van te zijn als je je inname van suiker wilt beperken. Namen als: glucosestroop, monosacharide, dextrose, sacharose, melasse, maltodextrine, lactose, fructose, agave, ahornsiroop en nog meer.

Let als je op je suikerinname wilt letten, ook op geraffineerde koolhydraten zoals pasta’s, witbrood en witte rijst. Deze hebben hetzelfde effect hebben op je lichaam als suiker.

Waarom is suiker zo slecht? Enkele weetjes:

  • Suiker zorgt voor een piek in je bloedsuikerspiegel, die weer naar beneden gehaald moet worden door het hormoon insuline. Dit hormoon wordt ook wel het vetopslaghormoon genoemd. Als dit hormoon te veel en te vaak in actie moet komen, wordt er vet opgeslagen in je lichaam.
  • Insuline is de belangrijkste factor die bijdraagt aan veroudering, veel suiker zorgt dus ook voor een snellere veroudering.
  • Door een teveel aan insuline worden ook andere hormonen uit balans gebracht en door hormonale disbalans worden ook andere processen in je lichaam verstoord.
  • Dit witte goud heeft een negatieve invloed op de mineraalbalans in je lichaam, het maakt de opname van calcium en magnesium moeilijker.
  • Suiker heeft een slechte invloed op je darmflora en stimuleert de groei van candida; een gist in je darmflora. Candida zorgt ervoor dat je immuunsysteem zwakker wordt.
  • Als je veel suiker inneemt, verhoogt dat het risico op verschillende soorten kanker en hart- en vaatziekten.
  • Veel suiker kan leiden tot concentratieproblemen, watten in je hoofd, depressiviteit en lusteloosheid. Dit omdat suiker de endorfines (neurotransmitters in je hersenen) teveel stimuleert, waardoor je meer last kunt krijgen van onrust en nervositeit.
  • Dit zoete stofje is een chronische stress veroorzaker en vraagt veel van je bijnieren, waardoor de kans op uitgeputte bijnieren groot is.
  • Een teveel aan suiker wordt omgezet in vetzuren, waardoor de kans op aderverkalking groter wordt. Dit kan leiden tot hersenbloedingen of een hartinfarct.
  • Een teveel aan suiker ontregelt je hongergevoel en daarom juist extra trek krijgt in suiker en bijvoorbeeld alcohol.
  • Je immuunsysteem wordt ontregeld, waardoor er ontstekingen in je lichaam kunnen ontstaan.
  • Een teveel aan suiker en geraffineerde koolhydraten is de oorzaak van diabetes 2. Nu vervangen veel mensen hun suiker door light producten, maar uit een zeer recent onderzoek van het Israëlische Weizmann Institute of Science blijkt dat niet alleen kristalsuiker, maar ook kunstmatige zoetstoffen de suikerstofwisseling veranderen, waardoor er diabetes kan ontstaan.

Kunstmatige zoetstof

Er bestaan naast de gewone suikers ook veel kunstmatige zoetstoffen. Bijvoorbeeld sorbitol, xylitol, sacharine, aspartaam en cyclamaat. Ze bevatten geen calorieën en worden daarom heel veel ingezet bij light-producten. Deze zijn echter net zo verslavend als suiker, omdat ze je lichaam nog steeds het signaal geven dat er zoet je lijf in komt. Vaak stimuleren deze producten juist de behoefte aan nog meer zoetigheid,

Wat moet je doen als je je suiker inname wilt verminderen?

Natuurlijk de chocolade en andere snoepgoed laten staan en vermijdt daarnaast zoveel mogelijk verborgen suikers en zoetigheid. Kies zoveel mogelijk voor verse en onbewerkte producten. Heb je toch de behoefte aan zoetigheid kies dan voor wat gedroogd fruit of gebruik een klein beetje honing, kokosbloesemsuiker of goede ahornsiroop.

Mocht je nu denken, pffff, wat een pittige taak, ik zie inderdaad door de bomen het bos niet meer. Weet, je hoeft dit niet alleen te doen, ik help je graag hiernaar te kijken en ondersteun je graag in het doorbreken van deze patronen. Aan de slag met suiker en zoet?
Reserveer je plek bij de eerstvolgende masterclass Sweet Control waar ik je alles vertel over suiker en hoe daar mee om te gaan of bestel hier het boek Sweet Control, in zes weken weet jij hoe het zit en kun je er in de praktijk mee aan de slag.

Sociaal
Latest posts by Kathelijn (see all)

Receptenboek

  • *Dit is het welkomstkado voor de nieuwsbrief

Share This
× Waar kan ik je mee helpen?