Veel vrouwen zijn verslaafd aan suiker en gebruiken suiker vaak als compensatie voor een onderliggende behoefte die niet vervult wordt. Met het minderen van de suiker is het dus ook belangrijk om te kijken naar de oorzaak van jouw behoefte.

Dat veel suiker slecht voor je is, dat weten we allemaal, maar weet je ook waarom?

Naast dat het verslavend is, verstoord het ook de balans in je lijf en staat het bekend dat het kankercellen kan voeden.
( Een team van het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB), de Vrije Universiteit Brussel en de KU Leuven heeft negen jaar gewerkt aan een studie. Zij zijn tot de conclusie gekomen dat suiker tumoren groeien en het maakt kanker agressiever)

Suiker wordt door de voedingsindustrie overal ingestopt omdat het een hele goedkope grondstof is. We zijn ongemerkt gewend zijn geraakt aan de zoete smaak van veel producten en op deze manier is er een verslaving gecreëerd naar de behoefte aan suiker.

De gemiddelde inname van suiker per persoon is 110 gram per dag, dit komt neer op 40 kilo op jaarbasis, best schrikken toch, als je er zo naar kijkt? Als je dit schema van de website van preventie van diabetes bekijkt schrik je nog meer denk ik:

In deze producten zit (veel) suiker of kunstmatige zoetstof zonder dat we het door hebben!

• 1 eetlepel ketchup: 1 suikerklontje
• 375 gram cornflakes: 11 suikerklontjes
• 1 glas halfvolle melk: 2 suikerklontjes (lactose)
• Niet-vers geperste sappen zoals appelsap: 4 suikerklontjes per glas
• 1 flesje AA-drank: 16,5 klontjes suiker
• In 100 gram chocoladevlokken: 13 suikerklontjes
• een diepvriespizza: 8 suikerklontjes
• een bak vanille-ijs: 81 suikerklontjes

Verstopte suikers

Ik hoor mensen vaak over etiketten lezen, maar hoe doe je dat? Want door de bomen zie je soms het bos niet meer, waar moet je kijken en hoe weet je wat er allemaal suiker is? Allereerst kijk je altijd onder het kopje ingrediënten, zie je daar een woord met suiker staan, dan weet je meteen al genoeg. Alleen pas op, suiker heeft zoveel meer benamingen en het is goed hier bewust van te zijn als je je inname van suiker wilt beperken. Namen als: glucosestroop, monosacharide, dextrose, sacharose, melasse, maltodextrine, lactose, fructose, agave, ahornsiroop en nog meer.

Let als je op je suikerinname wilt letten, ook op geraffineerde koolhydraten zoals pasta’s, witbrood en witte rijst. Deze hebben hetzelfde effect hebben op je lichaam als suiker.

Waarom is suiker zo slecht? Enkele weetjes:

  • Suiker zorgt voor een piek in je bloedsuikerspiegel, die weer naar beneden gehaald moet worden door het hormoon insuline. Dit hormoon wordt ook wel het vetopslaghormoon genoemd. Als dit hormoon te veel en te vaak in actie moet komen, wordt er vet opgeslagen in je lichaam.
  • Insuline is de belangrijkste factor die bijdraagt aan veroudering, veel suiker zorgt dus ook voor een snellere veroudering.
  • Door een teveel aan insuline worden ook andere hormonen uit balans gebracht en door hormonale disbalans worden ook andere processen in je lichaam verstoord.
  • Dit witte goud heeft een negatieve invloed op de mineraalbalans in je lichaam, het maakt de opname van calcium en magnesium moeilijker.
  • Suiker heeft een slechte invloed op je darmflora en stimuleert de groei van candida; een gist in je darmflora. Candida zorgt ervoor dat je immuunsysteem zwakker wordt.
  • Als je veel suiker inneemt, verhoogt dat het risico op verschillende soorten kanker en hart- en vaatziekten.
  • Veel suiker kan leiden tot concentratieproblemen, watten in je hoofd, depressiviteit en lusteloosheid. Dit omdat suiker de endorfines (neurotransmitters in je hersenen) teveel stimuleert, waardoor je meer last kunt krijgen van onrust en nervositeit.
  • Dit zoete stofje is een chronische stress veroorzaker en vraagt veel van je bijnieren, waardoor de kans op uitgeputte bijnieren groot is.
  • Een teveel aan suiker wordt omgezet in vetzuren, waardoor de kans op aderverkalking groter wordt. Dit kan leiden tot hersenbloedingen of een hartinfarct.
  • Een teveel aan suiker ontregelt je hongergevoel en daarom juist extra trek krijgt in suiker en bijvoorbeeld alcohol.
  • Je immuunsysteem wordt ontregeld, waardoor er ontstekingen in je lichaam kunnen ontstaan.
  • Een teveel aan suiker en geraffineerde koolhydraten is de oorzaak van diabetes 2. Nu vervangen veel mensen hun suiker door light producten, maar uit een zeer recent onderzoek van het Israëlische Weizmann Institute of Science blijkt dat niet alleen kristalsuiker, maar ook kunstmatige zoetstoffen de suikerstofwisseling veranderen, waardoor er diabetes kan ontstaan.

Kunstmatige zoetstof

Er bestaan naast de gewone suikers ook veel kunstmatige zoetstoffen. Bijvoorbeeld sorbitol, xylitol, sacharine, aspartaam en cyclamaat. Ze bevatten geen calorieën en worden daarom heel veel ingezet bij light-producten. Deze zijn echter net zo verslavend als suiker, omdat ze je lichaam nog steeds het signaal geven dat er zoet je lijf in komt. Vaak stimuleren deze producten juist de behoefte aan nog meer zoetigheid,

Wat moet je doen als je je suiker inname wilt verminderen?

Natuurlijk de chocolade en andere snoepgoed laten staan en vermijdt daarnaast zoveel mogelijk verborgen suikers en zoetigheid. Kies zoveel mogelijk voor verse en onbewerkte producten. Heb je toch de behoefte aan zoetigheid kies dan voor wat gedroogd fruit of gebruik een klein beetje honing, kokosbloesemsuiker of goede ahornsiroop.

Mocht je nu denken, pffff, wat een pittige taak, ik zie inderdaad door de bomen het bos niet meer. Weet, je hoeft dit niet alleen te doen, ik help je graag hiernaar te kijken en ondersteun je graag in het doorbreken van deze patronen. Aan de slag met suiker en zoet?
Reserveer je plek bij de eerstvolgende masterclass Sweet Control waar ik je alles vertel over suiker en hoe daar mee om te gaan of bestel hier het boek Sweet Control, in zes weken weet jij hoe het zit en kun je er in de praktijk mee aan de slag.

Coaching Bij Kaat

Het wordt tijd om voor eens en altijd afscheid te nemen van de oude jij én uit te groeien tot een GEZONDE, FITTE, KRACHTIGE VROUW. Dat is de investering in jezelf meer dan waard. Dat merk je al tijdens het vrijblijvende kennismakingsgesprek voorafgaand aan ons traject!

Wat ik geleerd heb van Kathelijn is dat de weegschaal niet belangrijk is maar dat goede keuzes maken van je voeding het allerbeste is. Daardoor voel ik me veel fitter, zelfverzekerder en gezonder.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:19:49+02:00
Wat ik geleerd heb van Kathelijn is dat de weegschaal niet belangrijk is maar dat goede keuzes maken van je voeding het allerbeste is. Daardoor voel ik me veel fitter, zelfverzekerder en gezonder.
Nu? Nu ben ik tevreden met wie ik ben, accepteer ik dat ik soms verkeerde keuzes maak en dit geeft me de ruimte om weer de goede keuzes te maken.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:36:17+02:00
Nu? Nu ben ik tevreden met wie ik ben, accepteer ik dat ik soms verkeerde keuzes maak en dit geeft me de ruimte om weer de goede keuzes te maken.
Het verbaast me nu nog steeds dat het zo goed gegaan is, terwijl ik er eigenlijk helemaal geen moeite mee heb gehad.
Het is gewoon echt een andere manier van denken en omgaan met eten, waarmee ik van mijn PMS klachten ben afkomen.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:37:25+02:00
Het verbaast me nu nog steeds dat het zo goed gegaan is, terwijl ik er eigenlijk helemaal geen moeite mee heb gehad. Het is gewoon echt een andere manier van denken en omgaan met eten, waarmee ik van mijn PMS klachten ben afkomen.
Mijn manier van denken om te zetten in een gezonde leefstijl, een positievere kijk op mezelf,
het anders en op een gezonde manier denken over voeding.
Dit alles heeft tot resultaat gehad, dat ik 40 kilo ben afgevallen!
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:37:57+02:00
Mijn manier van denken om te zetten in een gezonde leefstijl, een positievere kijk op mezelf, het anders en op een gezonde manier denken over voeding. Dit alles heeft tot resultaat gehad, dat ik 40 kilo ben afgevallen!
Ik ben nog niet op mijn streefgewicht maar met behulp van Kathelijn ga ik dit zeker realiseren en het belangrijkste is het stabiliseren. Mocht je nog twijfelen dan hoop ik dat je dit programma gaat volgen. Ik voel me nu al fit en kan nu zeggen dat ik met trots naar mezelf kan kijken.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:36:32+02:00
Ik ben nog niet op mijn streefgewicht maar met behulp van Kathelijn ga ik dit zeker realiseren en het belangrijkste is het stabiliseren. Mocht je nog twijfelen dan hoop ik dat je dit programma gaat volgen. Ik voel me nu al fit en kan nu zeggen dat ik met trots naar mezelf kan kijken.
In tegenstelling tot mijn eerdere trajecten heb ik vertrouwen in mezelf. Vertrouwen in dat ik mijn gezonde leefstijl voort kan zetten. Het vertrouwen dat het in orde komt met mijn gewicht. Het vertrouwen dat ik ook na een terugval mijn gezonde eetpatroon weer kan oppakken. Dit is voor mij nieuw…..Voorheen als het mis ging, kwam het ook niet meer goed totdat ik opnieuw strak aan het afvallen ging (hier gingen jaren overheen). Jaren waarin ik het mezelf kwalijk nam dat ik zo ongezond en veel at.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:35:54+02:00
In tegenstelling tot mijn eerdere trajecten heb ik vertrouwen in mezelf. Vertrouwen in dat ik mijn gezonde leefstijl voort kan zetten. Het vertrouwen dat het in orde komt met mijn gewicht. Het vertrouwen dat ik ook na een terugval mijn gezonde eetpatroon weer kan oppakken. Dit is voor mij nieuw…..Voorheen als het mis ging, kwam het ook niet meer goed totdat ik opnieuw strak aan het afvallen ging (hier gingen jaren overheen). Jaren waarin ik het mezelf kwalijk nam dat ik zo ongezond en veel at.
Ik geloofde het eerst niet dat dit mogelijk was om met gewoon eten in balans te komen,
omdat ik altijd strenge diëten ben gewend.
Het kan dus toch 🙂
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:37:42+02:00
Ik geloofde het eerst niet dat dit mogelijk was om met gewoon eten in balans te komen, omdat ik altijd strenge diëten ben gewend. Het kan dus toch 🙂
Ik leerde hoe het brein omgaan met gewoontes, hoe ik omga met voeding. Ik kreeg inzicht in denkpatronen die samen vielen met (eet)gedrag. Ik leerde om bewuste keuzes te maken. Met begeleiding van Kathelijn bereikte ik snel mijn gewenste gewicht
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:35:39+02:00
Ik leerde hoe het brein omgaan met gewoontes, hoe ik omga met voeding. Ik kreeg inzicht in denkpatronen die samen vielen met (eet)gedrag. Ik leerde om bewuste keuzes te maken. Met begeleiding van Kathelijn bereikte ik snel mijn gewenste gewicht
Superbedankt voor je hulp, enthousiasme, gedrevenheid, tips & trucs; altijd met een glimlach waardoor je als klant vanzelf wil presteren!
Met kleine aanpassing in eten, in combinatie met meer bewegen, is het mij gelukt mijn doel te behalen. Geen opvliegers meer.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:36:48+02:00
Superbedankt voor je hulp, enthousiasme, gedrevenheid, tips & trucs; altijd met een glimlach waardoor je als klant vanzelf wil presteren! Met kleine aanpassing in eten, in combinatie met meer bewegen, is het mij gelukt mijn doel te behalen. Geen opvliegers meer.
Ik ben ook een heel ander mens geworden, veel meer energie, positiviteit en vrouwelijkheid heb ik er voor terug gekregen.
Ik sta niet meer in een hoekje of achteraan. Maar het belangrijkste is dat het super gaat met mijn rug.
Ik raad iedereen aan met gewichtsproblemen ga de strijd aan met jezelf en Kaat steunt je “van dik naar dun”.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:37:06+02:00
Ik ben ook een heel ander mens geworden, veel meer energie, positiviteit en vrouwelijkheid heb ik er voor terug gekregen. Ik sta niet meer in een hoekje of achteraan. Maar het belangrijkste is dat het super gaat met mijn rug. Ik raad iedereen aan met gewichtsproblemen ga de strijd aan met jezelf en Kaat steunt je “van dik naar dun”.
Kathelijn coacht je op een positieve en enthousiaste manier , ook als het resultaat even wat minder is. Ze geeft goede tips over voeding en beweging. In de periode dat ik bij Kathelijn kwam ben ik 9 kg afgevallen. Ik weet nu welke goede keuzes ik moet maken, heb hierdoor weer vertrouwen in mezelf om dit te blijven doen.
Natuurlijk! Bij Kaat
5
2018-07-10T10:35:20+02:00
Kathelijn coacht je op een positieve en enthousiaste manier , ook als het resultaat even wat minder is. Ze geeft goede tips over voeding en beweging. In de periode dat ik bij Kathelijn kwam ben ik 9 kg afgevallen. Ik weet nu welke goede keuzes ik moet maken, heb hierdoor weer vertrouwen in mezelf om dit te blijven doen.
5
11
Natuurlijk! Bij Kaat
Sociaal
Latest posts by Kathelijn (see all)

Pop-up hormoonanalyse


Nee, bedankt!

Share This
× Waar kan ik je mee helpen?